CBS studerende vandt spændende rejse til IBM's hovedkvarter i 'the big apple’'

Skrevet af Naima Yasin Abdi - 29. maj 2012 - 15:230 kommentarer
Vinderne af Smarter Planet-konkurrencen Bastian Fietje og Benjamin Suhr får overrakt blomster af CBS' rektor, Per Holten-Andersen (bagerst th) og IBM Danmark’s adm. direktør Lars Mikkelgaard-Jensen.

Benjamin Suhr og Bastian Fietje vandt IBMs ’Smarter Planet’-konkurrence og skal nu til New York i midten af august 2012 for at besøge IBM.

De forventer, at det bliver en meget indholdsrig oplevelse. De to International Marketing & Management (IMM) studerende, som i begyndelsen af maj i IBM’s Smarter Planet-konkurrence fremlagde den bedste løsning på nogle af de udfordringer, som erhvervsliv og samfund skal gøre noget ved i fremtiden.

Nu får de som præmie for deres præstation en rejse til IBM's hovedkvarter i New York samt et besøg på virksomhedens forskning- og udviklingscenter, hvilket kun er de færreste beskåret.

I marts måned afholdt IBM Danmark en essaykonkurrence på CBS, hvor de studerende parvis skulle brainstorme en løsning til en fremtidig udfordring.

Innovative CBS-studerende er fremtidens beslutningstagere
- Vi har i IBM meget fokus på innovation og intelligente løsninger, og vi har brug for, at de kommende beslutningstagere i samfundet er engagerede i at skabe de løsninger af innovativ karakter, som skal til, for at vi kan bevare konkurrencekraften i Danmark og skabe vækst, siger IBM Danmark’s adm. direktør Lars Mikkelgaard-Jensen om baggrunden for initiativet.

Smarter Planet er IBM's vision for, hvordan integrerede teknologier kan forandre den måde, som verden fungerer på. Visionen handler om, hvilke udfordringer venter detailhandlen, bankerne og andre brancher i fremtiden. Og hvilke muligheder skaber teknologien for at møde disse udfordringer.

Det havde Benjamin Suhr og Bastian Fietje et rigtigt godt bud på. De foreslog at IBM skulle anvende deres store datacentre til at lagre den information som virksomheder får ind og herefter bruge datacentrerne til at kategorisere disse informationer, så virksomheder i endnu højere grad bliver i stand til at skræddersy tilbud til den enkelte kunde.

Skræddersyede tilbud til kunderne
Dette vil hjælpe virksomhederne med at skræddersy de bedst mulige tilbud til kunderne, samtidig med at de også vil kunne have alt deres data liggende eksternt i et datacenter.

Benjamin Suhr og Bastian Fjetje syntes, at IBMs essay konkurrence var en rigtig god mulighed for at prøve kræfter med noget helt andet end en "almindelig" case-competition, som de begge har prøvet før.

- Vi synes det er en rigtig god ide med en alternativ form for case competition, hvor man bliver udfordret på nogle andre områder, og hvor man har mulighed for at tænke frit og bevæge sig ud over sit daglige felt, fortæller Benjamin Suhr og uddyber:

Spændende finale
- Forløbet har været veltilrettelagt og både introdagen og finalen var spændende med god opbakning fra både CBS og toppen af IBM Danmark..

Han tilføjer, at den eneste umiddelbare forbedring, han mener der kan foretages i næste års Smarter Planet, er, at deltagerne i konkurrencen bliver klædt bedre på til at tænke innovativt.

- IBM's casecompetition bygger på en anderledes måde at løse en case på, da opgaven er meget fri. Det betyder bl.a., at det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte og hvordan man i det hele taget griber udfordringen an. Derfor mener vi, at det vil være godt hvis deltagerne under introforløbet, fik noget træning i og nogle redskaber til at takle kreative processer, samt hvordan man lærer at tænke innovativt og bryde de vante rammer, tilføjer Benjamin Suhr.

Smarter Planet-konkurrencen vil forhåbentligt kunne bredes ud til andre universiteter
Essay konkurrencen har i første omgang kun omfattet studerende på Copenhagen Business School, men en videreudvikling af initiativet vil også kunne omfatte andre højere læreranstalter, fortæller Lars Mikkelgaard-Jensen.

Benjamin Suhr og Bastian Fjetje er enige. De mener at det kunne være interessant at lave et tværgående samarbejde med andre institutioner som eks. DTU, hvor de ville kunne bidrage til den tekniske del af en case løsning. Det er dog allerede noget vi har snakket med IBM omkring, fortæller Benjamin Suhr.

- Evnen til at kunne koble forretningsforståelse med viden om, hvordan teknologien kan bruges til at videreudvikle samfundet, vil blive en meget efterspurgt kompetence i fremtiden, og man kan forestille sig, at vi til næste gang vil skabe en model, som lægger op til et samarbejde mellem studerende fra forskellige uddannelsesretninger, siger Lars Mikkelgaard-Jensen.

 

 

Tilføj kommentar