Via CBS til det gejstlige web-marked

Skrevet af Betty P. Kandindima - 8. december 2011 - 12:020 kommentarer
Christian Steffensen - forrest i midten sammen med resten af Team KirkeWeb - er et levende bevis på, at der findes forretningsmuligheder hvor dom helst, der er udækkede behov.

Det behøver ikke være sexet for at være en god forretnings-idé. Ung iværksætter med speciale i samlede webløsninger for kirker byggede sin forretning op, mens han gik på CBS. Kombinationen af en bachelor i International Business, fri adgang til Idea House (nu CSE Lab) og Copenhagen School of Entrepreneurship og SU var lige det, der skulle til.

Online kommunikation for kirker et himmelsk forretningsområde
Alle kan være iværksættere, det handler nemlig ikke altid om at opfinde den dybe tallerken. Et godt og originalt produkt kan faktisk være noget, der er ret kedeligt, men som ingen andre har tænkt på, og hvor der rent faktisk er et behov, fortæller Christian Steffensen.

Siden Christian Steffensen afsluttede sin International Business bacheloruddannelse i 2010 har han været fuld beskæftiget med sit iværksætterprojekt, KirkeWeb. Det er et projekt, som startede tilbage i gymnasietiden, hvor han lavede et par hjemmesider til forskellige kirker.

Christian Steffensen opdagede dengang, at kirkerne havde et stort behov for at styrke deres eksterne kommunikation på såvel internettet som på forskellige sociale medier. Dette behov var der ikke nogen anden, der tidligere havde taget hånd om.

Derfra er det gået slag i slag, og i dag kan Christian Steffensen nu tilbyde komplette webløsninger til kirker – snart kirker over hele verden.

CBS gav internationale perspektiver og ambitioner
Ambitionsniveauet er nemlig højt hos Christian Steffensen, og han stiler i dag efter at udbrede sine webløsninger til hele verden. Især IB-studiet på CBS var en stor inspirationskilde for Christian Steffensen til at ville udvide sin forretning internationalt – her lærte han nemlig om business og forretningsdrift i en international kontekst, så hans hjemmemarked er nu ikke blot tænkt som den danske folkekirke, men kirkeverdenen globalt.

Selv om Christian Steffensen fandt IB-studiet lærerigt, indrømmer han, at studierne til tider blev nedprioriteret, fordi hans iværksætterprojekt tog til i fart. Iværksætteren erkender, at karaktererne nok ikke var helt så vigtige for ham, som de ville have været, hvis han havde haft ambitioner om at arbejde inden for banksektoren. Et iværksætterprojekt vil altid tage præcedens på grund af den personlige investering og det personlige ejerskab – og så er altid en kæmpe risiko og usikkerhed forbundet med at starte som iværksætter.

- Det er så en præmis, man skal være villig til at acceptere, fordi man brænder for det, man skaber. Og så er det vigtigt, at man har et netværk, man kan blive bakket op af, når alt virker umuligt, fortæller Christian Steffensen

SU er en velsignet iværksætterstøtte
Christian Steffensen mener, at man kan lære meget af at starte som iværksætter ved siden af sit studie. I stedet for at koncentrere sig om at skulle tjene penge, har man nemlig sin SU at støtte sig op af, så man har god tid til at arbejde på sit projekt uden at være afhængig af nogen omsætning.

- Det er knapt så knald eller fald, når man starter op som iværksætter under sit studie. Det er lidt som en kravlegård, hvor man kan gå og lege med nogle ideer, siger Christian Steffensen.

Selv har Christian Steffensen været meget aktiv i Idea House (nu CSE Lab) og Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) på Howitzvej 60, hvor han fik mulighed for at møde ligesindede, der også gik rundt med en god idé i maven. Det er et sted, som har været vigtigt for Christian Steffensen, fordi det til tider har været ensomt at være iværksætter.

Det har ligeledes haft stor betydning for Christian Steffensen at have haft et sted, hvor han kunne komme og få gode råd, vejledning og møde ligesindede har kunnet give støtte, når han mest af alt har følt han har rullet en snebold op af et stort bjerg. Nu kan han så småt begynde at høste alle frugterne af alle strabadserne.

Tilføj kommentar