CBS-kvinder vinder en kvart million kroner i Venture Cup

Skrevet af Ida WingeVenture Cup - Foto: Jesper Egelund Hansen - 18. juni 2012 - 21:261 kommentar
En glad repræsentant for Ruby Cup. Veronica D’Souza med synlig bevis på, at hun og de to andre kvinder fra Ruby Cup har vundet Venture Cup Startup Competition.

Tre CBS'ere har designet en bæredygtig menstruationskop til kenyanske piger og kvinder. Nu har de også vundet iværksætterkonkurrencen Venture Cup Startup Competition i kategorien People & Society.

Armene er hævet højt over hovedet, og smilet har sjældent været bredere. Sådan ser Veronica D’Souza ud, da Ruby Cup vinder 250.000 kroner i kategorien People & Society. Prisen bliver overrakt live på Købehavns rådhus.

Veronica, der er Msc in International Business and Politics med Minor in Sustainable Business, er holdets repræsentant til iværksætterkonkurrencen Venture Cup Startup Competition. De andre to, Maxie Matthiessen, der også har en kandidat fra CBS, så vidt vides fra BLC-studiet, og Julie Weigaard Kjær, der er MSc i Supply Chain Management,  laver markedsundersøgelser i Nairobi, hvor de alle tre bor i øjeblikket. De tre iværksætterkvinderne mødte hinanden på CBS, som de stadig er tilknyttet.

Ruby Cup er et genanvendelig og bæredygtig menstruationskop til kvinder og piger i udviklingslande, der ikke har råd til hygiejnebind. Da mange er bange for at bløde igennem, resulterer dette ofte i, at de må blive hjemme fra skole i den periode, hvor menstruationen finder sted.
Prisen betyder meget for Veronica D’Souza:

Taler om menstruation 12 timer om dagen
- Det giver selvtillid at få det enorme bifald fra salen, og en forståelse af, at det ikke bare er os der er skøre, når vi render rundt og taler om menstruation 12 timer om dagen. Samtidig gjorde det mig meget stolt, at det er muligt at vinde med en forretningsplan, der handler om menstruation og kvinder i udviklingslande. Jeg ville ønske at mine to partnere var her, så de også kunne have oplevet det.

Den 1. juli tager Veronica tilbage til Nairobi for at arbejde videre sammen med sine to partnere.

- Med prisen har vi fået mere frihed til at fokusere på vores forretning, i stedet for at rende rundt og fundraise. Vi vil bruge pengene til at teste produktet. Det er sådan, vi gør det, taler med kvinderne og tester, tester, tester, siger hun og uddyber:

- Kan vi for eksempel bedst sælge Ruby Cup gennem sundhedsklinikker, NGO’er - eller er det en helt anden måde, der skal til?”

Ruby Cup brænder igennem
Ruby Cup blev valgt af en jury bestående af erfarne investorer og erhvervsfolk. Jurymedlem Michael Birkebæk Jensen, der bl.a. er co-founder i NGO’en Forgoodadvice, siger om Ruby Cup:

- Ruby Cup brænder igennem og viser overskud. At lave brugerdrevet produktudvikling er en kæmpe udfordring. Ikke mindst for Ruby Cup, der går efter det kenyanske marked og derfor skal agerer på vilkår, som er meget anderledes end de danske. Vi tror på, at de kan klare udfordringen, da de udviser seriøsitet og har et stærkt blik for de rigtige samarbejdspartnere. Blandt andet er vi meget imponerede over deres samspil med Coloplast.

Hvis du vil vide mere om de tre CBS'eres produkt, kan du her høre en radioudsendelse med dem fra september sidste år.

Info 

Om Venture Cup Startup Competition
Venture Cup Startup Competition er en landsdækkende iværksætterkonkurrence, der er organiseret i samarbejde med syv danske universiteter (AU, AAU, CBS, DTU, KU, RUC og SDU). I konkurrencen har studerende og forskere mulighed for at styrke deres idé og forretningsplan. Alle deltagerne får individuel feedback på deres idé af erfarne jurymedlemmer fra erhvervslivet – de femten finalisthold får personlig rådgivning samt deltager i workshops og foredrag, der hjælper dem videre. Finalisterne er opdelt i fem kategorier: Cleantech & Environment, Life Science & Medtech, Mobile & Web, People & Society og Product & Technology. Vinderen af hver kategori modtager 50.000 kroner, og blandt vinderne udvælges årets Venture Cup vinder som modtager hovedpræmien på 200.000 kr. 

Venture Cup er en non-profit organisation, der siden år 2000 har arrangeret konkurrencer for iværksættere. Venture Cup drives for universitetsmidler og med støtte fra private sponsorer (bl.a. Grundfos, Novo, Awapatent og Ernst & Young) samt offentlige midler (bl.a. Fonden for Entreprenørskab og Erhvervs- og Byggestyrelsen).

Over 200 investorer, serieiværksættere og erhvervsfolk bruger frivilligt tusindvis af timer på at være jurymedlem eller rådgiver for de deltagende hold i Venture Cup, og hvert år modtager et par håndfulde projekter betydelige investeringer efter deltagelse i konkurrencen. 

Gennem de sidste 12 år har de næsten 200 videns- og vækstvirksomheder, der er startet efter at have deltaget i Venture Cup.

• rejst over 300 millioner kroner i investeringer
• skabt over 1100 arbejdspladser
• en årlig omsætning over ½ milliard kroner

Kommentarer

Tillykke med det! Det må hjælpe på selvtilliden til forretningsidéen at vinde sådan en konkurrence.

Tilføj kommentar