Det er jo ikke lige frem nogen nyhed, men jeg synes alligevel at det er værd at gentage det kritisable i at vi studerende absolut ingen feedback får på de eksamener vi afleverer på CBS. Det hæmmer markant muligheden for at lære og udvikle sig igennem de opgaver man producerer på skolen.
Jeg har lige fået karakter for min første opgave på cand.merc. overbygningen og selvom jeg fik en fin karakter følte jeg det kunne være rart bare at få en eller to linier tilbage (max) fra min professor hvor der stod hvad jeg kunne arbejde med fremadrettet for at gøre det endnu bedre. Det kunne dog desværre ikke lade sig gøre. Hvorfor?
1) Der er ikke givet ressourcer fra skolen til det.
2) Jeg kan, i tilfælde af at jeg nu skulle klage, bruge deres e-mail med feedback imod dem.
3) Hvis de giver mig feedback vil alle andre også have det.
Jeg kræver selvfølgelig ikke at hver eksaminator/censor skal sidde og rådgive hver enkelt studerende og bruge endeløs tid på banaliteter, men det ville give så meget hvis der bare blev givet en minimal form for feedback. For eksempel et simpelt skema hvor man kan se hvorhenne man ligger på forskellige parametre der har dannet grundlag for bedømmelsen, så man kan få bare et nogenlunde svar på spørgsmålet:
Hvad er det jeg skal arbejde med for at blive bedre i fremtiden?
Eksaminator/Censor skal jo alligevel gøre sig nogle tanker og skrive nogle noter ned for at være i stand til at give en ordentlig samlet bedømmelse (det går jeg hvert fald stærkt ud fra, men jeg tager måske fejl), og det kunne lige så godt udmønte sig i en placering af nogle krydser på et ark hvor man som sagt kan få et billede af hvor man ligger henne. Det ville kræve minimal tid at indføre, men give så meget værdi igen.
Jeg kan også forestille mig at ændringen i klagereglerne for eksamener frigiver en masse ressourcer som før har været brugt på en latterlig proces hvor de studerende bare klagede fordi de kunne (og i langt de fleste tilfælde havde stor succes med det, i hvert fald på den bachelor jeg læste).
Jeg håber at de valgte kandidater til Bestyrelsen og Akademisk Råd vil tage problematikken op og tænke i baner hvorpå man kan indføre feedback på CBS uden at det resulterer i en markant stigning i anvendte ressourcer. Det kan ikke være rigtigt at man skal klage før man kan få dette.
Kommentarer
tor, 25/11/2010 - 10:27
Stem I valget
Jeg er glad for at se et indlaeg som dette idet jeg er helt enig med sagen. Vi har brug for mere konstruktiv feedback i undervisningen, da reflektion efter opgaveskrivning er helt essemtiel for laeringsprocessenl. En saadan reflektion kommer bedst til vaerks med input fra den eller dem der har rettet opgaven.
Fortvivl dog ej - vi kan goere noget ved det. Som mange af Jer forhaabentlig ved, saa er der valg paa CBS. Jeg stiller op til akademisk raad med netop konstruktiv feedback som et hovedepunkt paa mit valgprogram. Hjaelp mig med at hjaelpe Jer til mere feedback ved at gaa ind paa www.voteor.dk og afgiv stemme.
De bedste hilsner
Ole-Bjorn Kolbaek
tir, 30/11/2010 - 10:51
Eksamen og undervisning
Jeg forstår meget vel din frustration, Joachim, jeg vil forsøge at give en form for forklaring, set fra eksaminators side.
Som eksaminator (og censor) forsøger man at sikre en eksamen, som - indenfor de givne rammer - i så høj grad som muligt giver en objektiv, reproducerbar vurdering af den studerendes kvalifikationer. Alle ved, at det er et umuligt mål, men det er det, man stræber efter. Hvis det er en skriftlig eksamen, består tilbagemeldingen til den studerende som regel kun af et tal. Men ved mundtlige eksamener vil man ofte knytte nogle få kommentarer til karakteren, forsøge på den meget korte tid, der er til rådighed, at overbevise den studerende om, at karakteren er rigtig.
Hvis den studerende synes at karakteren er forkert, har han eller hun mulighed for at klage, og i sådan en eventuel klage vil den studerende selvfølgelig tage udgangspunkt i alt, som kan tale den studerendes sag, herunder alle kommentarer fra eksaminator og censor under eksamen. Som eksaminator og censor er klager noget, som man helst vil undgå. Det er helt rigtigt, at "eksaminator/censor ... skriver nogle noter ned for at være i stand til at give en ordentlig samlet bedømmelse", men disse noter er interne. Hvis den studerende skal se dem, vil det kræve betydeligt længere tid at formulere dem - de vil udgøre et ekstra grundlag for den studerende at klage på, og derfor må de ikke kunne misforstås.
Det grundlæggende problem er vel, at undervisnings- og eksamenssituationen er meget forskellige. Formålet med undervisningen er at lære den studerende noget, hvor formålet med eksamen er at vurdere den studerendes kvalifikationer. Eksamen er underlagt meget stramme rammer for hvad, som hvem må og sige og gøre hvornår, og hvad der skal ske, hvis rammerne ikke overholdes. Rammerne for undervisningen er heldigvis meget løsere - man kan som underviser i høj grad løbende tilpasse undervisningen til de studerende og de faglige emner.
Det kræver ekstra tid og kan derfor kun lade sig gøre i begrænset omfang, men som eksaminator har jeg haft gode erfaringer med at arrangere en "efter-eksamen-snak" med de studerende. En snak efter at klagefristen er udløbet, og hvor både eksaminator og studerende kan snakke mere frit og sammen stræbe efter at lære begge parter noget. Så en mulig vej frem kan efter min mening være at afsætte timer til sådan nogle "efter-eksamens-snakker".
Jesper Holck
Forskningsassistent, Informatik
tir, 30/11/2010 - 17:51
Vi lærer så meget om evaluering og feedback?!
Hvor er det rart at læse, at andre studerende deler samme frustration angående den manglende feedback ved skriftlige eksamner!... Og rart med et input fra 'den anden side af bordet' (Jesper).
Jeg er enig i at muligheden for feedback i begrænset omfang er tilstede ved mundtlige eksamner. Her er det dog typisk et gruppeprojekt der gives feedback på og i meget generelle vendinger. Jeg er blevet undervist stolpe op og stolpe ned - både på min bachelor og nu på min kandidat - at mange organisationer gentager de samme fejl igen og igen pga. deres manglende evner til at evaluere og give feedback på projekter, processer, mm. Hvorfor begår CBS præcis den fejl deres studerende undervises i IKKE at begå ude i den virkelige verden, når det kommer til de skriftlige eksamner?
Jeg har ikke selv tænkt på et afkrydsningssystem som Joachim foreslår, men ser det som et godt kompromis mellem den knappe tid og det åbentbare ENORME behov for rygdækning, der florerer blandt eksaminatorer og censorer... Hvad synes 'den anden side af bordet' om en sådan løsning?
Det ville glæde mig som studerende, hvis både studerende såvel som eksaminatorer/censorer kunne flytte fokus fra potentielle 'klagesituationer' , til det det egentlig drejer sig om: at lære, at dygtiggøre sige og at udvikle sine faglige færdigheder
... det er dog svært, når man ikke ved hvad man gør rigtigt og forkert.
tir, 30/11/2010 - 20:27
Et tal er BARE ikke nok
Jeg er helt enig med Joachim. Man går på en uddannelse for at blive klogere. Man får en masse viden, men hvor meget af det man har lært, har man få egentlig forstået? Man anvender sin viden i en eksamensopgave eller til en skriftlig eksamen, hvorefter man får en karakter. Får man evt. 4, så er det så ca. halvdelen af opgaven der er rigtig - Men hvilken del?
Jeg kan godt se at man til en mundtlig eksamen får lidt mere feedback, men nu har jeg været studerende på Cand.merc i 1,5 år og har endnu ikke været til en mundtlig eksamen! For det er jo vigtigt med skriftlige eksamener for at spare penge! :(
Hvor meget klogere er jeg så blevet? Ja, jeg har da fået en masse viden, men hvor stor en del af denne viden har jeg så forstået? Og hvilken del er det jeg har forstået og hvilken del har jeg ikke forstået?
Er jeg så ikke bare lige så "dum", som da jeg startede?
tor, 02/12/2010 - 13:01
Jeg vil gerne rejse debatten i akademisk råd
Kære Joachim,
Jeg er meget enig i dine kommentarer. I foråret dannede jeg en arbejdsgruppe med personer fra Learning Lab, Biblioteket og nogle VIP’ere for at diskutere muligheden for et større fokus på metode, akademisk skrivning og feedback på opgaver. Jeg ønsker at de studerende kan udvikle sig gennem deres studieforløb og få en større forståelse for de akademiske værktøjer. I den forbindelse blev der lavet en samlet fane på e-campus under navnet ”Study and learning” med vejledninger, links til studietekniske værktøjer og aktiviteter som studerende kan involvere sig i for at forbedre deres færdigheder.
Jeg håber, at der i løbet af næste semester også vil komme flere tilbud til studerende om at få objektiv og konstruktiv hjælp til at forbedre sig akademisk baseret på tidligere opgaver. Jeg synes det er en yderst vigtig debat du har rejst og jeg glæder mig til at rejse debatten i akademisk råd næste år.
De bedste hilsner,
Maja Nyvold
ons, 08/12/2010 - 13:49
Feed back er vigtigt og der er taget initiativer
Som dekan for uddannelse er det en kvalitet at se studerende efterlyse feed back.
Feed back er uafvendeligt en central del af læreprocessen. I det omfang det er muligt at koble feed back til skriftlig eksamen kan det kun betragtes som en styrkelse af uddannelsernes kvalitet.
Jeg er nødt til at understrege, at CBS forestår skriftlig udprøvning i et omfang som umuliggør en institutionaliseret standard for feed back. Vi er i en situation hvor knapheden på lærerressourcer er en af vores største udfordringer, og derfor må vi nok forudse at det ikke er muligt meget hurtigt at etablere eksamens feed back ordninger på alle studier.
Når det er sagt, så er det positivt at konstatere at der på flere studier allerede ER iværksat forskellige former for eksamens feed back. Det er også godt at vi med de forøgede taksameter tilskud er i en situation, hvor studienævnene kan vælge at afsætte de fornødne ressourcer til en sådan tilbagemelding til de studerende efter eksamen.
Der er i 2010 en række studienævn, der præcis har valgt at anvende ekstra taksametertilskud til feed back.
Det er og må være de enkelte studienævn, der tager stilling til, hvorledes en sådan feed back kan gennemføres og i hvilket omfang det skal ske. Jeg kan kun anbefale at studienævnene tager denne debat på sig.
De bedste hilsner,
Jan Molin
Dean of Education
Professor, dr. merc.
man, 13/12/2010 - 22:23
Tak for en masse god respons
Jeg er meget glad for at have skabt lidt debat igennem min artikel omkring eksamens feedback og få såvel studerende, professorer og dekanen for uddannelse på banen. Jeg er godt klar over at ressourcerne på CBS er knappe, men uanset hvad er feedback en essentiel del af en læringsproces som bare skal prioriteres - man kan så diskutere i hvilket omfang det skal implementeres (efter min mening kan det gøres relativt billigt og enkelt), men jeg håber meget på at de forskellige studienævn vil tage faklen op og prioritere det i deres budgetter fremadrettet.
Jeg ser frem til at blive opdateret på dit arbejde i akademisk råd Maja:)
Tilføj kommentar