Spis dig til en bedre karakter

Skrevet af Iben Pedersen Sonne - 4. juni 2012 - 11:140 kommentarer
Hvis du spiser mange små måltider, som er fiberholdige og indeholder langsomme kulhydrater, så er du på den rigtige kurs mod eksamen.

Mange studerende kan med et par småændringer i deres kost i eksamensperioden styrke deres koncentration og forbedre deres eksamenspræstationer.

Alle studerende kender til hvordan tiden op til eksamenerne bliver stjålet af den ene essentielle og nødvendige overspringshandling efter den anden, og tiden til den afgørende dag bliver faretroende kort samtidig med at pensum på mystisk vis forbliver samme længde.

Mange har svært ved at holde koncentrationen på bøgerne og udskyder derfor læsning og forberedelser til sidste øjeblik, hvilket desværre ofte medfører større eksamensstress og dårligere præstationer, både til skriftlige og mundtlige eksamener. Men man kan hjælpe sig selv et godt stykke af vejen og bevare overblik og koncentration ved at ændre lidt i sine madvaner.

Maden vi indtager har nemlig stor betydning for vores evne til at koncentrere os, huske og ikke mindst for vores humør. Derfor kan den rette kost hjælpe dig til at få meget mere ud af din læsning.

Sund fornuft og gamle husråd skal ikke undervurderes
Der bliver skrevet masser bøger om hvordan mad kan optimere hjernefunktioner, hvilke typer fedt der er særligt gavnligt og meget, meget mere – men bøger er jo ikke ligefrem hvad man ønsker sig flere af op til de presserende eksamener.

Ifølge diætist Christina Bendix er det vigtigste at huske på at stabilisere sit blodsukker, så man undgår udsving der skader koncentrationen. Dette kan man gøre ved at undgå for meget sukkerholdigt mad så som slik, kage og cola, som giver hurtig energi, men efterlader kroppen udbrændt.

Christina Bendix anbefaler i enighed med flere diætister og kosteksperter at den studerende stabiliserer sit blodsukker ved at spise mindre måltider cirka hver tredje time, og lader eksamenskosten bestå af langsomme kulhydrater, såsom grove grøntsager og fiberholdigt brød, proteiner fra magert kød og fed fisk, samt sunde fedtsyrer fra nødder, olier og avocado. Disse simple hovedregler vil give mere konstant energi og ydeevne.

På TV2’ hjemmeside kan du læse en række gode råd om den rigtige eksamenskost og du kan du se et tv-indslag med Christian Bitz, hvor han giver gode råd.

Du kan også læse de otte officielle kostråd som de fleste med fordel kunne leve efter – også udenfor eksamensperioden

Pøj pøj til eksamen.

Tilføj kommentar