Studerende fra CBS, KU og DTU skal være internationale vækstiværksættere

Skrevet af Bjørn Hyldkrog, foto: ukendt - 22. december 2010 - 10:420 kommentarer
I Munchen modtog de unge vækstiværksættere coaching i at komme ud på de tyske og europæiske markeder af blandt andre Martin Scharff, der er seniorkunsulent på Clean Tech området.

Med et hjemmemarked på kun fem millioner mennesker er danske vækstiværksættere nødt til at kigge ud over landets grænser, hvis de skal realisere deres fulde potentiale. Men det er ikke noget, der sker af sig selv. Selv om den danske eksport generelt er vokset, så er antallet af danske virksomheder, der eksporterer, faldet med 5000 siden 1992. Tyve studerende fra CBS, KU og DTU med egne virksomheder kom derfor på en tredages studietur til Munchen for at se på eksportmuligheder og få coaching i at blive eksportvirksomheder.

Studerende med egen virksomhed blev coachet i eksport
Studentervæksthusene CSE Lab fra Copenhagen Business School og Katapult fra har taget udfordringen med at øge antallet af danske eksportvirksomheder op. De inviterede sammen med Innovation Center Denmark 20 studerende med egne virksomheder fra KU, CBS og DTU på en tredages studietur til München, hvor de blev præsenteret for perspektiver i og muligheder for at gå ind på de tyske og europæiske markeder.

- Hvis vi vil have flere vækstiværksættere, og det skal vi, så er det nødvendigt at inspirere de studerende til at se ud over Danmarks grænser tidligt. De skal kunne se det internationale potentiale i deres ide, have et internationalt netværk og ikke være bange for at tænke stort, siger projektleder Peter Ottesen fra Katapult, KU. En vækstiværksætter er en ny virksomhed, der inden for de to første leveår har 10 eller flere ansatte. Virksomheden skal i de efterfølgende tre år have en gennemsnitlig årlig vækst på 20 procent i antallet af ansatte. Betegnelsen vækstiværksættere omfatter altså kun vækstvirksomheder, som er højst fem år gamle. Forløbet var en øjenåbner for deltagerne
- Vi har indtil nu skrevet forretningsplan med udgangspunkt i det danske marked. Nu vil jeg justere den til det europæiske marked. Det er blevet tydeligt for os, at man som Dansk iværksætter må tænke ud over landegrænsen, og her er Tyskland en oplagt mulighed, siger Rune Paamand, WiMed, der studerer Medicin og Teknologi på KU.Men det internationale mindset er ikke den eneste gevinst. Ved at samle studerende på tværs af fagligheder har de haft mulighed for at lære af hinandens faglighed og måder at drive virksomhed på og et enkelt virksomhedssamarbejde blandt de studerende er det også blevet til.Danske studerende iværksættere imponerede- Vi har oplevet en kæmpe seriøsitet fra de studerendes side, og vores partnere i München har været meget imponerede over, hvor langt de studerende er nået med deres virksomheder. Det er bestemt ikke sidste gang, vi går sammen om at lave internationale tilbud til vores studenterentreprenører, siger leder Nynne Christiansen fra CSE Lab, CBS.Turen er en del af Next Generation-samarbejdet, der er et samarbejde mellem CBS, KU og DTU samt vækstfremmende organisationer i hovedstadsregionen. Målet er at styrke studerendes kompetencer, viden og aktivitet inden for entreprenørskab og innovation.

Info 

Links og mere information

Innovation Center Denmark er et samarbejde mellem Videnskabsministeriet og Udenrigsministeriet (Eksportrådet og Invest in Denmark) med repræsentationer i Munchen, Silicon Valley og Shanghai.

Link til CSE Lab på CBS.

Link til Katapult på KU.
 

Tilføj kommentar