Studienævn konceptudvikler lektiecafé-tanken til CBS-studerende

Skrevet af Felix Kasperek, foto: Jørn Albertus - 17. august 2012 - 13:100 kommentarer
Studiecafé kan forhåbentlig også være sjov. EOKs er en ugentlig dobbelttime, hvor de studerende kan få hjælp med faglige spørgsmål og øvelser af en ældre studerende, der vil blive ansat som instruktor. Modelfoto.

Studienævnet for BA i Engelsk og Organisationskommunikation tog konsekvensen af de studerendes frustrationer over mængden af selvstudium. Fra det nye semester sætter de ’studiecafé’ på deres skema.

Studienævn leverer konkret løsning på studerendes frustrationer
Det kan være svært at være studerende. Selv om intentionerne er gode, kan det nogle gange knibe med selvdisciplinen, når langt størstedelen af ens uddannelse består af selvstudie. Sådan argumenterede de studerende på BA i Engelsk og Organisationskommunikation (BA EOK).

De gjorde deres studienævn opmærksomt på, at mange af studiets nye studerende finder det problematisk at vænne sig til kun at have imellem otte og 12 skemalagte timer på en uge. Og i et samspil mellem mentorer, holdtalsmænd og studenterrepræsentanter fik de sat studienævnet på arbejde.

BA EOK-studienævnet arbejdede sig gennem de sidste par møder i forårssemesteret frem til en løsning. Der skulle oprettes en skemalagt studiecafé, hvor de studerende kan sparre med hinanden og få støtte til deres faglige spørgsmål, som de ikke har fået drøftet i undervisningen.

Ældre studerende skal hjælpe med det faglige
EOK studiecafé er planlagt som en ugentlig dobbelttime, hvor de studerende kan få hjælp med faglige spørgsmål og øvelser af en ældre studerende, der vil blive ansat som instruktor og skal trække på egen erfaring fra studiets relevante kurser.

Studiecaféen er altså ikke tænkt som ekstra undervisning, men som en hjælp til at dels sikre de studerendes forståelse af pensum og dels komme i gang med opgaver og øvelser med en mulighed for at få råd undervejs. Konceptet kan betragtes som en videreudvikling af folkeskolens og gymnasiernes lektiecafé, tilpasset universitetsstuderendes ansvar for egen læring.

AOK-studerende og CBS Students begejstrede
Ordningen bliver sparket i gang her i efterårssemesteret, og EOK vil i første omgang oprette studiecafé for 1. og 3. semester. Se studerende på sidste skoleårs første årgang – i hvert fald de af dem, der er blevet opmærksomme på ordningen – er positivt stemte.

Mia Mathilde Hansen, EOK studerende og studenterrepræsentant i studienævnet fortæller, at de studerende er spændte på og ser frem til at få en studiecafé. Også hos CBS Students er der begejstring for initiativet.

- Alt for mange studienævn er uambitiøse og rigide. Det er forfriskende at se et studienævn eksperimentere med alternative undervisningsmetoder, så 120 studerende til forelæsning ikke altid er normen, siger Niklas Frijs-Madsen, medformand for CBS Students.

- CBS Students arbejder tæt sammen med de studerende om at opkvalificere vores undervisning. Det er dejligt at se, når studerendes egne innovative tiltag prøves af, når det gælder at fremme deres læring, tilføjer CBS Students anden Med-Formand, Philip Hardø.

Hvis studiecafé-konceptet fungerer, kan det udbredes
Konsensus blandt mange studerende er i forvejen, at et universitetsstudium burde indeholde flere undervisningstimer, som man for eksempel kender det fra udlandet – ikke blot på BA EOK eller for den sags skyld CBS, men også på mange andre af de danske universitetsuddannelser.

Der vil således være en del opmærksomhed om, hvorvidt oprettelsen af EOK-studiecaféen vil komme problemet til livs. Det bliver spændende at se, hvor mange studerende der rent faktisk vil benytte sig af studiecaféen. Bliver initiativet en succes, kan konceptet snildt iværksættes på andre af CBS’ uddannelser.

Det er ikke første gang, CBS benytter sig af studerende til at undervise andre studerende – dette finder også sted i den skemalagte undervisning af mange førsteårsstuderende.
 

Tilføj kommentar