Systemsvigt i klagesag om housing

Skrevet af Iben Pedersen Sonne - 2. december 2011 - 8:007 kommentarer
Benjamin Joels Perlow's første tid i København bød på en ekstraordinær serie uheldige omstændigheder, der først nu,over 100 dage senere, er ved at blive bragt i orden. Det er de til gengæld ved at blive.

Kommunikationsfejl og mangelfuld information fra International Office' side endte i, at en australsk udvekslingsstuderende blev mødt med beskyldninger og besvær i stedet for støtte og vejledning, da han og hans tildelte Buddy klagede over uhumske forhold i hans bolig. International Office betegner sagen som et meget ubehageligt enkelttilfælde, der ikke i sig selv vil lede til revidering af Buddy-ordningen.

Når en engageret CBS Buddy bliver sat uden for døren
Når man som udvekslingsstuderende vælger at læse et semester på CBS bliver man tildelt en Buddy, som er ens første allierede i ens midlertidige ”hjemland”. En Buddy henter i lufthavnen, fortæller om landet og CBS og sørger for at man når sikkert frem til sit nye hjem – man har en ven i nøden, som kender til landet og universitetets skikke.

Når så ens nye bolig er beskidt, faldefærdig og på ingen måde lever op til de forhold man har betalt i dyre domme for, tager man selvfølgelig sin Buddy i hånden og klager til de ansvarlige i Housing Department hos International Office. Det gjorde Benjamin Joel Perlow, exchange-student fra Melbourne så.

Benjamins Buddy ville hellere end gerne bistå ham med at få løst hans problem og hjælpe ham igennem systemet. Men hos Housing Department blev hun sat uden for døren, mens Benjamin i stedet for at få hjælp og vejledning angiveligt blev mødt med en reprimande og beskyldt for at være utaknemmelig.

Buddy Coordinaters Rie Schimmell og Vittorio Pennazio er enige med Asger Bryderup, som sidder i CBS student bestyrelse og har været Buddy igennem flere år, om at en sag som denne går langt ud over en Buddys ansvarsområde og kræver mere, end man kan forvente af en frivillig studerende. Men de kan ikke se, hvorfor Benjamins Buddy, som viste ekstra engagement i denne sag, ikke kunne få lov at deltage i klagemødet.

Rundkørsel på klagevejen
Benjamin og hans Buddy gik, den vej de havde fået oplyst de skulle gå. De klagede over tilstanden af Benjamins’ værelse til koordinatorerne af Buddy-ordningen, som helt efter forskrifterne sendte dem videre til Housing Department. Derfra kom sagen så ikke videre.

Derfor klagede Benjamin og hans Buddy igen til Buddy-koordinatorerne – og blev igen henvist videre til Housing Department! Det organ, hvor de konsekvent oplevede, at de blev mødt med uforskammethed og modvilje – og hvor Benjamins Buddy indledningsvist blev nægtet adgang til at deltage i et møde med afdelingens leder, selv om det almindeligvist er helt i orden at have en bisidder med til den slags møder.

Procedurerne hos International Office fastslår ellers, at hvis et problem ikke kan løses i Housing Department, så skal klagen sendes videre op i systemet – men denne mulighed blev Benjamin Perlow ikke informeret om af nogen.

En serie ulykkelige omstændigheder
Rie Schimmell og Vittorio Pennazio, Buddy Coordinators for International Office, kan godt huske Benjamin Joel Perlows sag og er meget kede, af den gik så galt og tog så længe at behandle. De siger, at der selvfølgelig altid er nogle problemer, når så mange udvekslingsstuderende skal indkvarteres på så kort tid, men deres indtryk er, at systemet fungerer tilfredsstillende – i 99 procent af tilfældene, og de små problemer, der opstår, kan de som regel få styr på i løbet af meget kort tid.

Benjamin Joel Perlow er ifølge de to Buddy Coordinators simpelthen bare løbet ind i en række meget uheldige hændelser. Han burde fra Housing Department være blevet sendt videre til International Office’s ledelse, og det er rigtig beklageligt, at han ikke er blevet informeret om den mulighed.

Alt, der kan gå galt, må være gået galt
Niels Henrik Larsen, souschef på det Internationale Kontor, siger, at det må være en kommunikationsbrist, der har ledt til denne yderst beklagelige situation. Den udvekslingsstuderende skulle i Housing Department have fået forklaret sin klagevej og være blevet sendt videre i systemet.

Niels Henrik Larsen forklarer videre, at alle Buddys og internationale studerende har to nødnumre, som de kan ringe til 24/7, men at det ene nummer i en periode var lukket ned på grund af en lokaleflytning – noget som International Office havde rettet op på ved at sende de studerende en mail med et alternativt nummer, så snart de opdagede det.

- I et system, hvor der årligt går cirka 1200 internationale studerende igennem, vil der ske enkelte fejl, og det lyder som om, at alt, der kan gå galt, gik galt for Benjamin, udtaler Niels Henrik Larsen.

Buddies gør stor gavn, men har en ansvarsgrænse
For nyankomne udvekslingsstuderende er det ikke bare umådeligt hyggeligt, men en stor hjælp at få tildelt en Buddy. En CBS Buddy er en ’instant friend’, som man kan holde sig til, når man som udvekslingsstuderende føler sig fremmed og alene i et fremmed land. Men en frivillig Buddy kan kun hjælpe til en vis grænse. Derefter skal ansvaret sendes videre, og CBS’ frivillige Buddies har brug for en klar og effektiv klagevej igennem International Office i tilfælde af, at der opstår problemer.

Asger Bryderup – engageret medlem af både CBS Students og af Buddy-ordningen gennem flere år, og som desuden selv har arbejdet en periode for Housing Department – er overrasket over, hvordan Benjamins klage er blevet behandlet. Han mener, at problemet eventuelt kan skyldes, at Housing Department er meget underbemandet, og at lige netop denne sag måske er blevet håndteret af en for fortravlet medarbejder.

Klageprocedurerne i International Office bliver strammet op
International Office’ ledelse understreger, at CBS kan være stolt af universitetets Buddy-ordning, som efter deres erfaring fungerer særdeles tilfredsstillende i langt de fleste tilfælde, og som bliver beundret af andre både danske og udenlandske universiteter. Derfor vil denne sag heller ikke føre til nogen grundlæggende ændringer i Buddy-ordningen som sådan.

Alligevel fortæller Tom Dahl-Østergård, Director for International Office, at der på grund af denne sag nu bliver holdt møder omkring Buddy-ordningens procedurer i forbindelse med klagesager, så der kan blive strammet op, så en lignende sag ikke vil kunne forekomme i fremtiden.

Kommentarer

Det her er bestemt ikke noget enestående tilfælde. Den buddy jeg i dette semester har, som kommer fra Sverige og bor på Peder Skrams Gade kollegiet, blev mødt af samme uforskammede behandling af Housing Department da hun ville klage over de elendige forhold hun boede under på kollegiet. Jeg synes det er skamfuldt at CBS tager skyhøje priser for så elendige boligforhold.. Sådan burde man ikke byde de internationale studerende velkommen.

 Jeg må desværre tilslutte mig Mortens kommentar. Dette er på ingen måde et enestående tilfælde. Jeg har i dette semester haft valgfag og derigennem mødt adskillige udvekslingsstuderende. Flere har betalt 30.000 kr. for 4 måneder, hvilket er en utroligt høj leje på 7.500 kr. om måneden. Hvis det havde været en skøn penthouse, var dette forståeligt, men tilfældet er dog at det drejer sig om et lille kollegieværele, hvor man deler bad og køkken omkring 20 andre. Der er beskidt i et omfang, hvor det næsten er frækt at tilbyde folk at bosætte sig der (især til prisen) og når der er blevet klaget over forholdene, er de blevet mødt af samme uforskammede behandling og en er endda blevet truet med fysisk vold af personalet på kollegiet. 

Ifølge vores research drejer det sig ikke om fire, men om fem måneder - august-december. Huslejen lå jfr. lejekontrakterne på ca. 3.500 kr/md.

Bjørn Hyldkrog
ansvarshavende redaktør

 

Jeg har efterhånden snakket med en del om denne problemstilling og en husleje på 3.500 kr. eller noget der nærmer sig dette, er slet ikke et tema, hvis man snakker med de udlandske studerende. Jeg har lige snakket med en af de ramte - en udvekslingsstuderende fra Canada. Han har betalt 26.000 kr. for 5 måneder, hvilket er 5200 kr. om måneden. Han har lige tilføjet mig til deres fælles facebook-gruppe, hvor de samler alle deres klager. Der er over 60 medlemmer og der er klager nok at gå igang med at behandle.

Et fint eksempel her: "they (Marianne) could have at-least been the slightest bit polite when I called to inquire as to what was going on. I was instantly met with aggression, starting with a snappy attitude and finishing with literal shouting. I wouldn't mind if I had provoked this attack - I didn't manage to get a word in other than "hello, id like to inquire about..." (dots because i was rudely cut ofd by a tirade of anger), and a very stuttered "good bye" (from fear that I had just accidentally talked to the Devil himself). Not the way I'd welcome a new student. My first impression of Denmark was "Im going to be not only homeless, but hated, before I even arrive"

Udover prisen kommer hele problematikken omkring kollegiernes rengøring, opvarmning, manglende køkkenudstyr, internet, manglende svar på optagelse og så selvfølgelig klagernes håndtering, som er under al kritik. At man kalder det et enkeltstående tilfælde forekommer mig ganske simpelt til grin.

 Hvad i al verden er den sidste del af artiklen ude på?? Buddy-ordningen skal selvfølgeligt ikke revideres, for det er ikke Buddy-ordningen som er problemet!?

De formelle retningslinjer, der er etableret omkring Buddy-ordningen og Buddy-rollen i tilfælde af propblemer, behøver ikke at blive ændret med henblik på at forbedre dem - de er, som de skal være, og fungerer udmærket.

Bjørn Hyldkrog
ansvarshavende redaktør

Ingen tager ansvar, alt er tilfældigheder. Naturligvis så skal man ikke hænge personer ud, men der virker til at være konsensus over at dette "blot er en enkelt fejl, som så er kommet af en hel række andre fejl". Udfra hvad andre siger, så virker det til at der er problemer og ikke bare "småfejl".

Tilføj kommentar