Robin's blog

Iværksættere i servicebranchen

Ikke alle danske iværksættere tænker på sociale medier, apps, it og Silicon Valley. Servicebranchen har plads til innovative iværksættervirksomheder, og der findes allerede en lille gruppe interessante startups med fokus på at servicere andre virksomheder.

Jeg har tidligere skrevet om spændet mellem kunst og iværksætteri, og der er rigtig mange andre forretningsområder med plads til innovation og nye iværksætterprojekter.

Servicebranchen er kæmpestor i Danmark, og der findes en masse spændende virksomheder, som leverer nye, simple løsninger for virksomheder indenfor service. Her er tre af dem.

Tjenerteamet

Tjenerteamet rykker ud med velklædte, professionelle tjenere til alle typer events.

Relaterede artikler

Når iværksætteri stinker

Iværksætteri er blevet trendy og medierne svømmer over med succeshistorier om unge iværksættere, som brager frem. Men iværksætteri er lige så hårdt, som det er fantastisk, og nogle gange stinker det at være iværksætter.

Jeg er selv en del af bølgen. Iværksættere som hylder iværksætteri og fortæller folk, hvor simpelt det er at starte en virksomhed, udvikle et koncept og brage frem med presseomtale og smarte blogindlæg.

Og det er ikke så svært, som mange tror at starte en virksomhed som studerende i Danmark. Men det er skidesvært at udvikle det til en levevej.

Relaterede artikler

Når kunst møder iværksætteri

Kunstnere og iværksættere har ofte svært ved at forstå hinandens verden. Men når kunsten skubber til iværksætteriet, og iværksætteriet gør kunsten salgbar opstår der i ny og næ nogle fantastisk spændende forretningskoncepter. 

Kunstnere er ofte skeptiske overfor iværksætteres fokus på salg, omsætning og markedsføring. Og iværksættere er ofte skeptiske over kunstneres forhold til kapitaliseringen af deres arbejde.

Spændingsfeltet mellem kunst og iværksætteri er hyper-interessant, og der begynder at dukke flere og flere startups op både internationalt og i Danmark med fokus på kunst i bred forstand.

Kunstverdenen trænger til at møde nye digitale platforme, forretningskoncepter og salgskanaler, og iværksættere trænger til at tænke ud af boksen, arbejde mere kreativt og bryde flere rammer.

Relaterede artikler

Iværksættere er verdensfjerne jubeloptimister

Iværksættere drømmer stort, de ser fejl som unikke muligheder for at lære noget nyt, og de glemmer at gå i sort, når alting fejler. Iværksætteri handler om at lade sin naive kreativitet sejre, og om at tro på at status quo kan ændres til det bedre. Robin Juel Johansen mener ligefrem, at den verdensfjerne jubeloptimisme kunne gøre gavn i de største virksomheder og statslige institutioner.

Af Robin Juel Johansen

Når man forsøger at skabe noget nyt, som ingen endnu kender til, kræver det fantasi, kreativitet og en god portion jubeloptimisme.

At starte sin egen virksomhed er i sig selv en vanvidshandling, for man kaster sig ud i noget, som man ikke aner, hvordan vil gå. Man ved ikke om man kan finde ud af at drive en virksomhed til en succes, og man kender ikke de udfordringer, som venter en.

Relaterede artikler

Seks trin til at starte en virksomhed

Robin Juel Johansen giver dig seks trin til at starte en virksomhed med udgangspunkt i The Lean Startup og i egne erfaringer og fejl. Det er ikke svært at starte en virksomhed, men det kræver hårdt arbejde og nogle konkrete overvejelser i forhold til kunder, koncept og kurs. 

Jeg har tidligere skrevet, at iværksætteri ikke er raketvidenskab, og faktisk kan man ret hurtigt undersøge et marked og udvikle et koncept, som man kan bygge en virksomhed på.

I de snart to år jeg har været iværksætter, har jeg begået flere fejl, end der er tomme ølkrus i Nexus fredag morgen. Fejl er gode, for de lærer en, hvordan man ikke skal gøre ting.

Relaterede artikler

Glem det danske marked

Starter man sin forretning på dansk, skal man have en rigtig god grund til at gøre det. Ingen forstår vores sprog, vi er på mange områder langsomme til at fange nye trends, og vi er simpelthen for lille et marked til, at smalle forretningskoncepter har en reel chance for at overleve. Danske iværksættere skal blive bedre til at tænke globalt, og til at starte virksomheder, som kan erobre verden fra dag et.

Der er en gammel tommelfingerregel, som siger, at man skal teste sit forretningskoncept af på det danske marked, for at se om det holder, før man gør det internationalt.

Når man skal erobre verden, siger tommelfingeren også, at man helst skal fokusere på et land ad gangen, så man stille og roligt vækster globalt.

Tommelfingerreglen har stadig stor relevans, hvis man sælger fysiske produkter eller har et superkompliceret forretningskoncept, som kræver et stort lokalt setup i hvert enkelt land, men rigtig mange forretningskoncepter kan sagtens gøres globale fra dag et.

Relaterede artikler

Iværksætteri er ikke raketvidenskab

Hold nu op, det er ikke spor svært at blive iværksætter. Robin Juel Johansen er CBS OBSERVERs nye blogger og skriver i dette og en række kommende blogindlæg om livet som iværksætter på CSE.

Det er ikke svært at starte en virksomhed.

Det koster ikke penge at starte en virksomhed.

Man skal ikke have en revolutionerende idé for at starte en virksomhed.

Man skal ikke være uddannet cand.merc. eller have mange års erfaring fra en stor virksomhed for at starte en virksomhed.

Livet stopper ikke, fordi man starter en virksomhed, og man må faktisk gerne se sine venner, sove længe og drikke sig fuld.

Relaterede artikler

Subscribe to RSS - Robin's blog