CBS opruster karriererådgivningen

Skrevet af Bjørn Hyldkrog - 4. marts 2009 - 15:120 kommentarer

Udviklingen på dimittendernes arbejdsmarked og op til 5 ugers ventetid for individuel karriererådgivning har fået CBS Career Center til at smøge ærmerne op. Der er blevet ansat yderligere en karriererådgiver, og der bliver desuden sat ind for – blandt meget andet – at give de internationale studerende bedre service og assistance.

Stigende bud efter Career Center
Krisen kradser, og det kan CBS’ studerende mærke i deres karriereudsigter. Den jord, der for blot et år siden var frugtbar muld for jobmuligheder og karriereudsigter, brænder nu under fødderne på dem. Det får nu CBS Career Center til at opruste og intensivere indsatsen.

Inden for det seneste halve år har CBS Career Center nemlig kunnet mærke en klar intensivering af de studerendes behov for og efterspørgsel på rådgivning og karrierevejledning. Og det øgede antal henvendelser handler ikke bare om, at de studerende er generelt usikre på fremtiden.
 
- Vores studerende føler sig generelt stærkt pressede af det træge arbejdsmarked og scenarier, hvor virksomhederne indtager en meget afventende position. Vi har oplevet studerende, hvis ansættelser er blevet stillet i bero eller helt aflyst langt henne i processerne. Den voksende mængde henvendelser har gjort, at vi efterhånden kunne komme op på 5-6 ugers ventetid, før vi kunne tilbyde individuel rådgivning, og det kunne vi ikke leve med. Så nu opruster vi med en ekstra medarbejder med stor erfaring fra rekrutteringsbranchen allerede her i marts, ligesom vi også får flere corporate partners på banen med karriererådgivning, fortæller CBS’ Business Relations Director Jette Ryttergaard.
 
Fokus på de internationale studerende
Det er ikke kun CBS’ dansksprogede studerende og dimittender, Career Center vil opruste indsatsen for. Der bliver nu også skruet op for den service, som CBS leverer over for de internationale studerende. Her er der blandt andet planlagt grupperådgivning med workshops, hvor udenlandske studerende bliver rådgivet om deres muligheder på det danske arbejdsmarked og sat ind i dansk erhvervslivs særlige kultur, hvad udformningen af ansøgninger og CV samt forventningerne ved ansættelsessamtaler angår.
 
- Vi sætter også ekstra fokus på seminarer i samarbejde med vores corporate partners og andre samarbejdspartnere i erhvervslivet. Vi fordobler for eksempel antallet af seminarer om CV, ansøgning og interviews pr. semester fra 2 til 4, hvoraf de 3 bliver på engelsk. Til april afholder vi et seminar i samarbejde med Nykredit med temaet ”Kickstart din karriere trods krisen”. Og i støbeskeen har vi en intensivering af vores indsats for at få flere mindre virksomheder ind på CBS, fortæller Company Event Manager Kristine Heuser.