CBS-studerende ønsker alle ’a damn good cup of coffee’

Skrevet af Jesper Snedker Adamsen - Foto: CBS Coffee - 10. december 2015 - 16:120 kommentarer
CBS Coffee oplevede stor interesse fra kaffeentusiaster ved dette års CBS Society Day, hvilket resulterede i en tidobling af organisationens medlemstal.

Kaffe er unægtelig en vigtig ingrediens i mange CBS studerendes studieliv og gennem det seneste år har studenterorganisationen CBS Coffee søgt at skabe et forum for kaffeentusiaster på CBS. Der er meget at deles om og vinde ved, at mødes over en god kop kaffe.

For et års tid siden besluttede de tre CBS kandidatstuderende Frederik Scholle, Mads-Christian Brill Olsen og Victor Meins Pedersen, at det var på tide at søge andre kværnede kaffebønner end dem, der bliver udbudt af kantinerne på CBS.

Derfor stiftede de i fælleskab studenterorganisationen CBS Coffee, hvis primære formål er at åbne CBS-studerendes øjne for de mange muligheder for at få god, friskbrygget kaffe, der findes på Frederiksberg tæt på Solbjerg Plads.

Men selv om man ikke kan gå ned ad gangen på CBS uden at se utallige studerende med en kaffekop i hånden, så oplevede organisationen ikke den store opmærksomhed i et godt stykke tid. Det virkede, som om de studerende var fint tilfredse med udbuddet af kaffe på CBS.

Dette ændrede sig dog i forbindelse med dette års udgave af CBS Society Day, hvor CBS Coffee – som mange andre studenterorganisationer på CBS – havde opstillet en stand for at skabe større opmærksomhed omkring CBS Coffee. Missionen lykkedes, og organisationen fik ved et efterfølgende rekrutteringsmøde tidoblet sit medlemstal.

Netværk og organisationserfaring... og go' kaffe

CBS Coffee har selvfølgelig både Facebook-side og Instagram-profil og et igangværende initiativ er at besøge kaffebarer tæt på campus og uploade billeder af de forskellige kaffevarianter, som kan nydes i området. Det hele skal dog ikke handle om blot at drikke kaffe:

- Ud over fokus på god kaffe er et af vores mål også at skabe nye relationer til – og mellem – studerende på CBS, fortæller Christian Høeg Juul Andersen, kandidatstuderende på CBS (MSc EBA EMF (Economic Marketing) og leder af marketingdelen i CBS Coffee, og fortsætter:

- Kaffe er udgangspunktet, men derfra er vi meget interesserede i afstikkere, som kan udvikle organisationen og give medlemmerne gode, varierende oplevelser.

Netop disse ambitioner gør, at CBS Coffee er opdelt i tre forskellige ’afdelinger’ – Partnerships, Events og Marketing – og medlemmerne kan frit vælge hvilken gren af organisationen, de ønsker at bidrage til, hvis de ønsker at få praktisk erfaring med at arbejde og udvikle en organisation.

- Vi vil gerne skabe gode professionelle og personlige relationer med og mellem medlemmerne og samtidig give dem en mulighed for at få praktisk erfaring med ledelse, planlægning og organisationsudvikling, udtaler Christian Høeg Juul Andersen.

Partnerskaber og foredrag... og go' kaffe

CBS Coffee er ligeledes meget interesseret i at etablere relationer til andre organisationer og virksomheder, som opererer i eller har relation til kaffeindustrien. Indtil videre er Growers Cup en partner, mens Fairtrade snarest vil være at betragte som samme – Nexus var partner, men her blev samarbejdet udramatisk droppet igen på grund af forskellige værdier.

Der har desuden været stort held med at engagere gæstetalere, og tidligere i efteråret blev det første foredragsarrangement afholdt. Da indtog stifteren af ’Grower’s Cup’, Ulrik Skovgaard Rasmussen, podiet og fortalt om sit produkt, sin virksomhed og om, hvordan det er at være iværksætter.

Grower’s Cup er et revolutionerende koncept: En pose, som indeholder både kværnede kaffebønner og et filter, er i stand til at frembringe en friskbrygget kop kaffe, man skal blot tilsætte kogende vand.

- Det var et yderst interessant foredrag – ikke bare i kraft af opfindelsen, men også grundet Ulriks beretninger om, hvad det kræver at engagere sig i iværksætteri, fortæller Christian Høeg Juul Andersen.

Næste arrangement er allerede i støbeskeen. Denne gang vil repræsentanter fra Fairtrade over en god kop kaffe fortælle om organisationens arbejde under temaet ’Kan det betale sig at være fair?’ Det bliver i februar eller marts, når de studerende har overstået eksamensræset og igen har tid til andet end at terpe.

Endvidere fortæller Christian Høeg Juul Andersen, at CBS Coffee har vendt ideen om at arrangere en ’coffee walk’, altså et testsmagnings-arrangement i stil med en vinsmagning. Ideudviklingen er dog stadig på det spæde stadie og skal diskuteres yderligere... over en god kop kaffe.