CBS.dk - Når et site ikke sælger varen

Skrevet af Ernst Poulsen, ernst@ernstpoulsen.com - 4. februar 2013 - 9:5513 kommentarer

ANMELDELSE: CBS.dk gik i sidste uge i luften med nyt design. Men design og nye fonttyper har vundet over formidling, navigation og brugervenlighed. Det nye CBS.dk sælger ganske enkelt ikke CBS.

Det nye CBS.dk-site er et af den type sites, som man enten får et had- eller et kærlighedsforhold til. Og alt efter, hvilket hold man er på, så siger det lige så meget om en selv, som det siger om sitet.

Før relanceringen havde CBS et gennemsnitligt site, der løste opgaven uden at være prangende - endsige et site man kunne huske. Man kan godt forstå, at nogen har tænkt: "Det er OK, men... det kan gøres mere markant."

Desværre har image-opgaven så vundet over alt andet. Nu er det markant, men opgaven løses ikke.

Image is black
Man kan formidle sit image på mange måder. Både gennem den vare man leverer, formidlingen af varen - og så gennem indpakning. Og når det kommer til det nye site, så har dem der stod for indpakningen vundet diskussionen.

Når man kigger på sitet, kan man godt tvivle på, at der har været et kommunikationsmenneske tilstede.

Det bærende på sitet er ikke længere kvaliteten og indholdet i CBS's kurser, nyheder eller aktiviteter. Det bærende er blevet tre special-tegnede font-typer og tre image-skabende baggrundsfotos.

Forsiden er blevet opgivet
Man kan sige, at den nye forside fokuserer på to opgaver: Image og navigation - og glemmer alt om formidling og indhold.

Nu er det ikke nogen simpel opgave, at lave den perfekte forside, for der er mange opgaver, der presser sig på.

Brugerne skal på sekunder kunne aflæse, hvilket site de er kommet til, og de skal lynhurtigt kunne finde hen til de oplysninger de har brug for, uanset hvilken målgruppe de tilhører.

Det løser man typisk med logoer, farver og navigation. Men de tre elementer er ret kedelige størrelser i sig selv.

Derfor forsøger de fleste sites at gøre sitets forside levende med aktuelle elementer og nyheder. Det gør det muligt at vise dynamik, gør det muligt for ledelsen at søsætte nye initiativer og ikke mindst hjælpe brugerne på vej.

Det nye CBS.dk har kun en aktuel overskrift på forsiden. Hvis man scroller ned får man blot to mere.

Nu er CBS.dk ikke et nyhedssite i stil med Politiken.dk, men selvfølgelig vil der være spritnye kurser, som skal sælges, foredrag med topfolk eller nyudgivelser, som er interessante. Oplysninger findes også dybt nede i sitet i tabelopstillinger. Men når enhver butiksejer ved, at det øger omsætningen af smække et ekstra skilt i vinduet med gode tilbud, burde Handelshøjskolen vel også kunne finde ud af at sælge varen.

Det nye cbs.dk signalerer blot smart indpakning og statisk indhold. "Her sker ikke noget særligt. Find selv det du har brug for."

Tidens tendens er ganske vist, at forsiderne mister betydning, fordi brugerne googler sig direkte til de sider, de har brug for. Men derfra og så til helt at opgive, er der et langt stykke vej.

Prøv med en gammel browser
Siden lanceringen i sidste uge har tophistorien heddet "CBS har fået ny hjemmeside. Vi håber du kan lide den!"

Når man har læst den historie, tager man sig i at tænke, at artiklen er typisk for relanceringen. Artiklen er uden indhold, og fortæller slet ikke noget om, hvilke fordele der er ved den nye forside eller om nogle ting har byttet plads. Artiklen hjælper ingen.

I stedet får man at vide, at sitet virker bedst i Firefox, hvilket vil fremkalde undren hos de fleste. Lige den browser er nu nede på at blive brugt af 7 – 8 % af danskerne, og regnes nu for en browser fra i forgårs.

Nyttesløs scrollning
Navigationen er et kapitel for sig med et par nye, utraditionelle elementer.

På selve forsiden kan man scrolle ned af forsiden, men det eneste man får er et nyt baggrundsbillede pr. skærmhøjde og een ny overskrift. Samme effekt kan man få ved at klikke på en lille prik.

Det er den mest mystiske og indholdsløse udnyttelse af scrollning, jeg har set i meget lang tid. Og så ikke mere om det.

Selve sitets grid – altså placeringen af elementer rundt om i sitet – virker derimod gennemarbejdet og logisk. Man bliver ikke forvirret og farver og fonttyper er brugt logisk. Så må det være op til den enkelte om fonttyperne er pæne.

Hvor blev navigationen af?
Selve hovednavigationen er lagt ned i bunden af sitet. Jeg kender ikke begrundelsen, men det kunne være, at man typisk har brug for navigationen, når man har læst ned til slutningen af en artikel. Det er i princippet ikke dårligt tænkt.

Men, det forudsætter, at brugerne når at opfatte det, og at det er et typisk brugermønster.

Det er en kendt usability-princip, at brugerne ikke har tid til at sætte sig ind i specielle funktioner og navigation på de mange sites de kommer forbi. Brugerne går ud fra, at nogle standard-konventioner er overholdt.

Og der er ikke ret mange sites, der smider navigationen ned i bunden. Dermed bliver det en udfordring blot at finde rundt på cbs.dk - især for folk, der ikke bruger det jævnligt. Det kan skade CBS, hvis det er de nye kunder, der ikke kan finde rundt på sitet.

Derudover er det slet ikke sikkert, at brugerne scroller ned til bunden af artiklerne. Hvis de finder indholdet højt på siden, er hele hjælpenavigationen ude af syne.

Et skizofrent site
På de to øverste lag i sitet er siderne forsynet med nogle ret mørke billeder og tekst i negativ. Det er ikke den mest læsevenlige kombination, men går præcist an, fordi der er tale om kort tekster, og fordi der er lagt et skyggelag ind, som gør teksten lettere at læse. Det er igen godt håndværk.

Når man kommer ned i tredje lag, hvor man finder de længere tekster - og dermed det reelle indhold, er baggrunden hvid og baggrundsbillederne er fjernet, så man reelt kan læse lange tekster. På den måde er der igen tænkt over tingene.

Ulempen er så, at helhedsfornemmelsen på sitet lider kraftigt. Væk er helhedsfornemmelsen og det image, der var brugt så mange kræfter på, er fraværende på undersiderne.

Når der er tænkt så grundigt over tingene, kan det i øvrigt undre, at den nederste del af af logoet, hvor der står Handelshøjskolen, er gnidret og svært at læse, ligesom logoerne i bunden af forsiden er decideret umulige af afkode.

Mobiltele-hvorfor-noget?
Ethvert site, der bliver omlagt i disse år, skal også være til at læse på tablets og mobiltelefoner. Mange sites henter allerede 15 – 30 % af trafikken, fra folk der sidder med en lille skærm.

En hurtig mikrotest af forsiden på hhv. iPad og iPhone (iOS), Nokia (Windows Phone) og Samsung Galaxy II (Android) viste, at man i alle tilfælde fik cbs.dk serveret i fuld web-størrelse. På Samsung-telefonen crashede sitet.

Det er mere end ærgerligt for CBS. Man har misset en oplagt chance for at understøtte det største skifte, der sker hos brugerne lige nu. Hvem har råd til at gøre livet besværligt for 30 % af ens kunder?

Måske er det en trøst, at der allerede her er en stor nok grund til at afsætte penge til at fixe problemerne.

Frem med excel-arket
Nu er det her blot en hurtig evaluering, men der er advarsels-signaler nok til, at CBS's ledelse burde starte et excel-ark og holde øje med nogle nøgletal.

Falder antallet af brugere og sidevisninger? Bliver servicemedarbejderne hos CBS belastet mere eller mindre? Hvordan går det med salget af kurser? Og tør man teste holdningen hos brugerne med en hurtig lille test?

Man kan ikke måle alt, men hvis nogle få kernetal viser en forkert retning, så er der grund til straks at gå i gang med at fixe problemerne. Her er tre elementer som bør indgå i overvejelserne.

  • Start med at ændre fokus på forsiden fra fonttyper og baggrundsfotos til at formidle CBS's aktiviteter, kurser og visioner. Det burde være overkommeligt at lave et redesign af forsiden.
  • Overvej derefter om navigationen ikke skal have en mere traditionel placering.
  • Find ud af, om det er muligt at lave en mobil/tablet-tilpasset udgave med det nuværende produktionssystem (cms).

Mere om designet
Vil man læse mere om de specifikke guidelines bag redesignet, har det fået sit eget subsite: design.cbs.dk/

Info 

Om denne artikels forfatter
Ernst Poulsen er en veteran inden for dansk webjournalistik. Han har arbejdet hos Politiken, JP, Københavns Amt og været nyhedsredaktør i dr.dk chefredaktionen. Han er derudover medstifter og tidligere formand for foreningen af danske webjournalister - DONA.

I dag er han freelance IT-journalist, blogger og medarrangør af Startup Weekend Copenhagen Media til april. Han kan følges på Twitter på @ernstpoulsen.

Kommentarer

Derudover synes jeg det er under al kritik, at links til de forskellige studiehjemmesider ikke længere er på sitet. Har fået den forklaring, at sitet er beregnet til ekstern kommunikation!! Så hvad med den interne? Vi er mange der betaler et anseeligt beløb for at studere på CBS, men det er åbenbart ikke vigtigt at vi får nogen service - det gælder kun om at få nye kunder i butikken, ikke bibeholde de gamle. Smart move!!

Hvad synes du?

Der er nogen (1508, CBS eller begge) der ikke har forstået brugerne - hverken de nuværende brugere, eller de fremtidige. Hvordan kan man lancere noget halvfærdigt, når op mod 10.000-15.000 mennesker måske dagligt bruger websitet?
Får CBS mange supportkald? Jeg kan forestille mig at tiden der bliver brugt på at surfe rundt på cbs.dk er steget - man leder simpelthen forgæves efter de links man skal bruge.
Kan anbefale studerende at benytte www.icbs.dk - en portal med genveje til CBS (Learn, Calendar, karakterer, booking a studierum m.m.).

Hvad synes du?

Hey Birgitte,

www.mycbs.dk har eksisteret i over 4 1/2 år og bliver brugt af over 9.000 CBS studerende. Der er kun et par dage til sitet blive relaunchet, og CBS.dk's mangler er blevet taget ind i overvejelserne.

Hvad synes du?

Sadly this is an example of a bunch of amateurs (note: probably they charged CBS heavily, so I mean amateurs in another context here) who had the otherwise excellent opportunity to show the elegance and robustness of CBS educations and considering the old website the challenge of making an improvement was not so big, however, despite this they still failed and made it even worse. One could have hoped for a perfect integration between form, values and functionality, but instead we ended up with a schoolboy experiment. Maybe I am blind, but I cannot even navigate to see the campus buildings, school history or anything in this regard. I also don't see the traditional logo, what happened?

Is CBS currently re-branding itself as the new black?

Hmm, maybe it can attract some young hipster-kids to dream about doing an undergraduate, but for me it seems to set the expectations wrongly and signals that CBS is just a laissez-faire university that is all about image, with little content and little real value and obviously not the right signal.

Also, concerning the International students, they ignore the fact that many foreign students do not receive government funding for their education but have to convince their parents for funding and I surely don't imagine the current website can convince any parent (segment is +40) to pay their already high tuition fee. I don't like to just be negative without reference so here is a showcase on alternatives:

Simplicity and effectiveness: http://www.stanford.edu/

Traditional: www.unibocconi.eu

Corporate: http://smu.edu.sg/

Authority: http://www.ox.ac.uk/

Success: http://www.imd.org/

Informative: http://www.msu.ru/en/

Academia: http://www.hhs.se

Involvement: http://www2.lse.ac.uk

Now, once again I am not able to think of much business and management purpose when looking at CBS...

I think everyone can do a similar exercise and reach somehow similar conclusions, but it seems to me that the those designers did not do this exercise themselves and took the virtual image of CBS an turned it into an art experiment.

Probably I am not the only one hoping a potential employer will come to the CBS website upon reading my CV.

As a final remark it would have been nice selecting some alumni or current students from CBS and knows the CBS spirit and can reflect this into virtual design and would be able to balance between expressions of excellence, management and innovation.

Hope that CBS management will admit this and start exercising damage control by uploading the old website until a new appropriate site is ready.

DET' EN OMMER!

Hvad synes du?

Jeg er fuldstædig enig med kommentarerne. Der er sket så meget på den sociale front, og de sociale media-logikker er på ingen måde integreret på siden. Prøv i øvrigt at vende en iPhone fra horisonal til vertikal - så vises kun halvdelen af hjemmesiden. Træls.

Hvad synes du?

skrifttypen der er brugt til overskrifter er tæt på ulæselig. Er der ingen der har lagt mærke til det under design processen?

Hvad synes du?

Jeg er helt enig Trine.
Det kan godt være at nogle finder skrifttypen fin, men som vi kan se får den anmærkninger også af journalisten. Det virker så udtalt på den nye hjemmeside - så det er ret utroligt at det er blevet godkendt.

Hvad synes du?

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.cbs.dk%2F&charset=%28...

Also check my comments here: http://cbsobserver.dk/comment/1698#comment-1698

I see that "1508" (www.1508.dk) is the company behind the website - this is a well-known/established company, but they have simply not done their homework on the new CBS website. The design lines does not reflect an "information portal" which CBS in essence is all about. The new design is something you would typically find on websites related to architects, fashion and design companies.

Hvad synes du?

Depressing! How could they in an era of web development do such a foolish mistake.....
And the worst thing is that WE probably paid a fortune for it….. Would be interesting to see if they actually tendered this assignment or just took the first offer from a ridiculously lousy agency….

Hvad synes du?

If this job of re-designing the website was an exam on CBS, it would definitely be a re-take!

Hvad synes du?

1. Det sorte design leder tanken hen på en bedemandsforretning, og skriftypen er i harmonisk overensstemmelse hermed; den fremkalder tårer, både gennem grimhed, men også gennem ulæselighed. Det er da udtryk for en slags konsekvens.

2. Jeg er ikke enig med kommentarerne omkring det 'amatøragtige' i designet. Amatører udviser gerne kærlighed til deres virke; her at udvikle et design. Men mage til kold uengagerethed hos en webdesigner skal vi nok lede længe efter. Det er professionalisme af værste art.

Hvad synes du?

I agree with many of you. The site is simply not meeting the standards of an institution as CBS.
Among all the critique it came to my mind that it is a start. A new site has launched and now it is matter of improving it. The mentality at Google is to always work in Beta. Constantly evolving is what this site needs and will in the end be usable for all users. The many comments here will (hopefully) give the necessary feedback for the people behind it to satisfy the 15.000 voices (students only) on CBS.

Hvad synes du?

Jeg fik tilsendt følgende link til en video hvor 1508 fortæller om lyksalighederne ved Responsive Design: http://vimeo.com/40092686 (hop ca. 30 min. ind i videoen)

Eksemplet de bruger? cbs.dk!! Jeg har lige testet siden på min Samsung Galaxy S3 og det er ét stort clusterfuck. (Siden crashede dog ikke!)

Det er meget uforståeligt at man har valgt at lancere så ufærdigt et produkt. Pinligt.

Hvad synes du?