CBS’ere vinder konkurrence i data-crunch

Skrevet af Nicolai Brændstrup Boesen - Foto: Nicolai Boesen - 1. februar 2016 - 9:340 kommentarer
Clemens Byager, Sandra Norman Andersen, Lars Brenne og Martin Arena Jørgensen kunne trække sig tilbage som vinderne af konkurrencen med en stor check på 75.000 kroner. Se Danske Banks video ved at klikke på billedet.

Onsdag aften kunne 4 CBS’ere løfte trofæet og lade sig kåre som vindere af ”Crowdsourcing and big data competition” 2015.  Udover titlen kunne vinderne glæde sig over præmien på 75.000 kroner og en jobsamtale hos Danske Bank eller KMD.

Onsdag aften satte Danske Banks gamle Kuppelsal i indre København rammerne for finalen af Danske Banks og KMDs nye case competion, ”Crowdsourcing and big data competition”.

Godt 100 mennesker var mødt op for at lytte til de 3 finalegrupper, som skulle fremlægge deres endelige resultater foran publikum og en jury. 

Konkurrencen er udarbejdet i samarbejde med CBS, og et af præmisserne for at deltage er, at hver deltager som minimum skal være tilmeldt to fag på CBS i efteråssemesteret.

For Danske Bank var et af konkurrencens formål ifølge Executive Vice President af head Business Development og Personal Banking, Jesper Nielsen, at banken ønskede at få et andet syn på dens data og alternative analyser af samme.

BIG DATA og job i fremtiden

Forud for præsentationerne satte Jesper Nielsen,  Executive Vice President i Danske Bank, scenen ved at proklamere, at Danske Banks enorme datamængder mindst ville fordobles inden for to år, og derfor havde banken brug for folk, som kunne overskue og analysere enorme mængder af data og omsætte det til ny forretning.

Der blev altså ikke lagt skjul på, at der var en potentiel fremtid hos Danske Bank eller KMP på spil for vinderholdet.

Eksamen i plenum

Foran publikum og et kompetent jury bestående af Jesper Nielsen, der som nævnt er Executive Vice President i Danske Bank, Eva Berneke, CEO i KMD og Jan Damsgaard,  professor og leder af IT management på CBS, havde grupperne hver 15 minutter til at præsentere deres resultater og efterfølgende svare på spørgsmål fra juryen.

Grupperne havde fået udleveret det samme dataset, men deres resultater og anbefalinger gik i meget forskellige retninger.

Vinderholdet præsenterede sine resultater, som kombinerede statistik- og visualiseringsmetoder på en måde, så det var muligt for Danske Bank, at grave ned i data og se sammenhænge, som ikke var synlige før.

Juryen gav udtryk for, at der ikke var nogen tvivl om hvilken gruppe, der skulle vinde. Vindergruppens medlemmer fremlagde meget overbevisende deres resultater og virkede fuldstændig uberørte af de mange tilskuere i Kuppelsalen.

De fire medlemmer af vindergruppen Clemens Byager, Sandra Norman Andersen, Lars Brenne og Martin Arena Jørgensen har det til fælles, at de alle læser en kandidat på CBS og har taget faget Big Data Analytics I efteråret, mens de har en bachelor fra et andet universitet. Clemens, Lars og Martin  har sammen læst Bachelor of Science in Business Administration and Economics på Aarhus Universitet, mens Sandra har en bachelor fra DTU.