De sociale medier spøger stadig i undervisningen

Skrevet af - Foto: Simon Mølvig - 18. april 2016 - 19:150 kommentarer
Ved hjælp af clickers kan man vise de studerende, at de faktisk selv er irriterede over, at deres medstuderende surfer og er på sociale medier i auditorierne. Hør mere om Magdalenas erfaring med at involvere de studerende i videoen.

Facebook, breaking news og blinkende iPhones distraherer fortsat studerende i auditorierne og tager deres opmærksomhed væk fra undervisningen. En trist tendens, som en af CBS’ nye undervisere har forsøgt at stoppe ved at involvere de studerende.

En rysten går gennem bordpladen og får alles blik til at fare mod deres egne smartphones. Et andet sted i auditoriet bipper en Mac sagte, da en Facebook-besked popper op på skærmen og forstyrrer den studerende, som glædeligt lader sig distrahere.

Du kan utvivlsomt nikke genkendende til det, du kan opleve, under næsten alle undervisningslektioner på CBS. Sociale medier og nettet tager de studerendes opmærksomhed. Resultatet er både dårligere eksamensresultater /fysisk-til-stede-men-mentalt-fravaerende-i-undervisningen og øget frustration hos underviserne /lad-os-forbyde-powerpoint-i-undervisningen-0.

Magdalena Dobrajska, der er adjunkt på Department of Strategic Management and Globalization forsøgte i efteråret at gøre op med misbrugen af  blandt andet Facebook ved sine forelæsninger. På den første kursusgang på faget Strategy in a Service Perspective spurgte hun de studerende på BSc SEM  om, hvad de syntes om, at deres medstuderende var på sociale medier og nettet i timerne og bad dem stemme vha. clickers.

Omkring 80 procent af de studerende følte, at det var generende, at andre studerende var på sociale medier imens, der var undervisning.

Involvering ændrer måske adfærd

Magdalena Dobrajska kunne have valgt at forbyde computere og smartphones i undervisningen, men tog i stedet spørgsmålet op i plenum og viste de studerende på faget, hvad der var konsensus om i auditoriet ved at bringe nogle hårde tal på bordet.

- Jeg ville ikke pådutte de studerende en holdning, men hellere involvere dem og få dem til at tage ansvar for ikke at genere deres medstuderende ved at bruge sociale medier, når jeg underviste, forklarer hun.

Hun mener selv, at det virkede med denne involvering, men hun er også sikker på, at den metode hun brugte kan udvikles yderligere.

En studerende på holdet, Anne Marie Brusendorff stiller sig lidt mere tvivlende:

- Jeg synes det var en fin idé, fordi det var lidt et ’wake-up call’, at så mange ikke brød sig om, at deres medstuderende surfede i undervisningen, men jeg synes ikke, at der var den store forskel i folks brug af sociale medier før og efter den afstemning.

Hør Magdalene Dobrajska fortælle om, hvad hun gjorde, i videoen ovenfor.

Stikord