Deloitte-rundspørge: CSR er ikke på mode blandt CBS’ere

Skrevet af Jannick Friis Christensen - Foto: Sherry Zhang licensed under the Creative Commons Attribution 2.0 Generic - 17. marts 2014 - 12:250 kommentarer
De bæredygtige initiativer i modeindustrien bliver flere og flere, men alligevel mangler unge tillid til modevirksomhedernes CSR-arbejde.

En rundspørge foretaget af Deloitte blandt CBS-studerende viser, at de unge har svært ved at se en sammenhæng mellem bæredygtighed og mode. Forbrugerne nærer ikke tillid til modeindustriens CSR-initiativer, fordi branchen er ugennemsigtig. Deltag i ny rundspørge om emnet.

Unge mangler tillid til modeverdenens CSR-arbejde
De bæredygtige initiativer i modeindustrien bliver flere og flere. Alligevel mangler unge tillid til modevirksomhedernes CSR-arbejde.

Så klar er konklusionen i en undersøgelse foretaget af revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte blandt studerende under CBS Case Competition 2014.

De adspurgte studerende kan simpelthen ikke se nogen sammenhæng mellem bæredygtighed og mode, og de der kan, finder modebranchens forsøg på at tage samfundsansvar direkte hyklerisk.

Kun 10 procent shopper bevidst bæredygtigt
Tallene i Deloittes rundspørge taler deres eget tydelige sprog: Kun 10 procent svarer, at de bevidst går efter bæredygtige varer, når de shopper tøj og sko. Mange af de adspurgte påpeger ligefrem, at køb af bæredygtigt tøj mest af alt bygger på tilfældigheder.

Om det så er tilfældigheder, der gør, at 6 ud af 10 svarer ja til, at de ejer tøj, der enten er økologisk eller på anden vis er certificeret efter CSR-standarder, fremgår ikke af undersøgelsen.

Til gengæld viser rundspørgen, at det i høj grad er medierne, der styrer, hvad unge forbrugere forbinder samfundsansvar i modeindustrien med. Det kan derfor næppe komme som nogen overraskelse, at de studerende i undersøgelsen knytter dårlige arbejdsforhold og børnearbejde med CSR i modebranchen – eller mangel på samme.

Gennemsigtighed er det nye sort
Deloittes Modeanalyse 2014 udråber gennemsigtighed til at være det nye sort. Spørger man Bahare Haghshenas, der er manager i Deloitte Sustainability, er det her, modevirksomhederne skal sætte ind, hvis de ønsker at skabe et tillidsbånd med forbrugerne.

- Der mangler transparens, hvilket gør, at forbrugerne ikke kan finde den nødvendige information om, hvordan modeindustrien arbejder med bæredygtighed, siger hun.

Bahare Haghshenas mener, at modebranchen har taget et utal af initiativer inden for området og nævner i flæng brugen af bæredygtigt materiale, genbrug og minimering af ressourceforbruget i produktionen.

Der ligger dog en del kommunikationsarbejde i at få printet tiltagene ind på forbrugernes bevidsthed, mener hun.

- Modebranchen er nødt til at involvere forbrugerne i arbejdet med bæredygtighed og CSR. Gode eksempler på det er H&M, hvor kunder kan returnere deres aflagte tøj, samt Icebreaker hvor man ved hjælp af en særlig stregkode kan følge ens tøj helt tilbage til dets fødested, forklarer Bahare Haghshenas.

Deltag selv i undersøgelse om mode og CSR
Der deltog i alt 250 studerende i Deloittes event om bæredygtighed i modeverdenen under Case Competition i uge ni. Af de mulige 250 respondenter deltog 83 i selve rundspørgen.

For at få en mere repræsentativ og retvisende undersøgelse er CBS OBSERVER gået sammen med Deloitte for at lave et udvidet studie – og du kan deltage!

Ved at klikke på dette link sendes du direkte videre til undersøgelsen. Den tager maksimalt fem minutter at udfylde. Når der er opnået en tilstrækkelig svarprocent til at kunne analysere besvarelserne, følger CBS OBSERVER naturligvis op med en ny artikel med de opdaterede tal.