Diversitet med til at give kunderne bedre bank

Skrevet af Lea Gerhard Porsmose Hansen - Foto: Citibank - 21. april 2015 - 13:290 kommentarer
Der er ifølge Citi Copenhagen for få kvindelige ansøgere til bankverden, men de er ikke bare 'nice to have' - diversitet er en 'need to have'.

Det er en alment kendt stereotyp, at bankverdenen er domineret af alfahanner iført jakkesæt, der kæmper om den næste store aftale. Her er der ikke plads til bløde værdier og babybleer. Det er dog ikke helt sådan virkeligheden ser ud.

Diversitet har efterhånden indtaget en markant plads på mediernes agenda, og flere og flere arrangementer byder ind med nye måder at anskue de gamle kønsroller og generelle stereotyper i arbejdslivet.

Et sådant arrangement stod Citi’s københavnske afdeling for nylig bag. I anledning af kvindernes internationale kampdag ville banken sætte mere fokus på, hvad det i virkeligheden vil sige at være kvinde i bankverdenen, og hvilke muligheder der ligger i banking generelt.

De kunne også give et par gode fif til ansøgningen med på vejen, hvis man selv går og overvejer, om det er den retning, man vil bevæge sig i.

En fælles indsats på tværs af køn

Arrangementet fandt sted en fredag morgen og skulle egentlig have været styret af en kvindelig repræsentant fra Citi, men hun var i bedste internationale stil forsinket med et fly fra London. I stedet blev studinerne modtaget af to mænd.

Denne start virkede ved første øjekast en smule selvmodsigende. Det bar jo umiddelbart kun mere brænde til bålet af fordomme omkring kønsrollerne. Men som præsentationen skred frem, blev det tydeligt at den uheldige forsinkelse resulterede i, at budskabet kom endnu stærkere igennem.

Det fik mindre lyd af ’kvindekamp’ og understregede i stedet, at det er noget, man gør som én samlet virksomhed, og at det handler mere om evner end om køn – og der var stadig rigelig tid til at få den kvindelige vinkel på til sidst.

For få kvinder søger til bankverdenen

Målet med arrangementet var, som Andrew Man – den danske Citi Country Officer – sagde, at åbne op for dialog om fordomme og muligheder. Både hvad angår generelt indenfor faget så vel som konkret inden for Citi.

Ifølge ham er Citi’s erfaring at der er for få kvinder som søger ind i industrien: Vi oplever en masse dårlig presse i vores fag, og det er med til at gøre det uattraktivt for kvinder at ansøge.

Statistikkerne viser, at bankerne går glip af en masse evner, når kvinderne ikke søger: Procentdelen af kvindelige ansøgere, som faktisk bliver ansat, er meget højere end hos mændene. Det betyder, at vi går glip af en masse talent, forklarer Andrew Man.

Det er ikke et spørgsmål om ’nice to have’

Som Andrew Man selv formulerer det, er det ikke et spørgsmål om ’nice to have’, det er en nødvendighed, at man får nogle flere kvinder med ind.

Finansverdenen er stadig til dels domineret af mænd, men en stor del af arbejdet handler om langsigtede relationer, og der mener Sorine Bruun, Vice Præsident i Citi’s danske afdeling, at kvinder generelt har nogle værdier, som gør dem gode til lige netop dét.

- Mænd og kvinder har nogle forskellige værdier og fokus i deres arbejde, man kan lære en masse af hinanden når man arbejder sammen, der er både brug for at presse på og være sød forklarer Sorine Bruun.

Det handler om det rette mindset

- Vi har erfaret, at mange oplagte kandidater søger, uanset om man henvender sig til dem eller ej. Men der er mange andre, vi også gerne vil have fat i, og så må vi bruge nogle anderledes, mere direkte metoder, forklarer Andrew Man.

I nutidens samfund er det ikke en sjældenhed, at folk begiver sig ind i fag, som intet har at gøre med deres egentlige uddannelse. Det handler i sidste ende om, hvorvidt folk har kompetencer til at løse den opgave, virksomheden står med, og kan imødekomme kundernes behov.

- Den problemløsende tilgang og fokus på detaljerne er noget af det, der er vigtigst i banking, og dét har især folk, som er uddannet ingeniører eller historikere. Det tekniske kan man hurtigt lære, fortæller Andreas Kristoffersen, analytiker i Citi.

CBS’ere er populære ansøgere

Når det så er sagt, er CBS’ere stadig meget populære, når det kommer til bankverden.

- Folk, der har læst business og finance, har en bedre forudsætning for at forstå virksomheden, og hvad regnskabet sig om dens historie. Der er dem fra CBS rigtig dygtige. De har en faglig ballast, som er meget attraktiv, som Andreas Kristoffersen udtrykker det.

Så opfordringen fra Citi lyder, at det bare er om at søge ind på de mange forskellige training-muligheder, der bliver udbudt, uanset køn og uddannelsesbaggrund.

Et par gode råd med på vejen

Selv om han opfordrer alle til at søge, mener Andrew Man dog, at det afhænger af, hvad man gerne vil. Man skal ikke søge bare for at søge. Man skal tænke over, hvor man er lige nu, og hvor man gerne vil hen fremadrettet.

Hvis man vælger at søge, handler det om personlige evner mere end tekniske. Man skal vise, hvad man har opnået selv, som man ikke har fået givet af andre.

Helt konkret er det en god idé at forberede nogle helt konkrete eksempler på lederskab, udfordringer og udvikling, som man har været igennem. Det er vigtigt, at man viser noget initiativ, noget man selv har udrettet.

Du kan læse mere om training mulighederne i Citi gennem dette link.