Elev på skolen eller CBS-studerende

Skrevet af Thomas Edvardsen - Foto: dreamstime.com - 14. december 2010 - 12:540 kommentarer
Elev eller studerende på CBS? Svaret burde være lige til, men det er det ikke hverken for de studerende eller de ansatte.

Hvis du er indskrevet på CBS, er du ikke elev – du er studerende! På CBS udformer man finansieringsprojekter – man laver ikke blækregning! På CBS afleverer man projekter om strategi som refleksiv praktiker på et analytisk højt niveau – man skriver ikke stil! Du får i øvrigt ikke lektier for! Heller ikke hjemmearbejde! Erhvervslivet vil have initiativrige ansvarlige unge mennesker fra CBS, ikke uselvstændige, forkælede elever. Dem får man fra gymnasiet. Fes den ind?

Hvis du er indskrevet på CBS, er du studerende – ikke elev!
For blot fire år siden var det stort set umuligt at høre ordet ’elev’ på CBS – i hvert fald fra studerende, undervisere eller administrative med tilknytning til CBS. Kom man ved en fejltagelse til at bruge ordet, havde man enten ydmyget sig selv og sine medstuderende eller fornærmet en studerende på det groveste.

I dag må selv aktive i CBS Students af og til rette på sig selv, når ordet ’elev’ sniger sig ind i retorikken. Ordet høres også CBS’ administrative medarbejdere imellem. Det går igen blandt underviserne. Og det er ikke i orden. Når det er så vigtigt, hvilket ord der bliver brugt, er det fordi, ord former både egen og andres opfattelse af virkeligheden – og der er en verden til forskel på en studerende og en elev.

Eleven kender vi fra folkeskolen og gymnasiet. Eleven får stillet bundne opgaver, skriver stile og blækregning, forventer at blive ført omsorgsfuldt og fejlsikret gennem hele uddannelsesforløbet og stiller store, grænsende til hold-mig-i-hånden krav til servicering i enhver sammenhæng.

Den studerende derimod tager ansvar – for sig selv og sin egen læring. Den studerende tager selvstændigt initiativ og forstår, at pensumlisten blot er et minimumskrav og ikke semesterets lektieliste – og at yderligere indsigt er påkrævet. Den studerende er helt på det rene med, at erhvervslivet ikke accepterer, at forældrene søger job på den studerendes vegne, men efterlyser kompetente og reflekterende mennesker der tænker selv og tager ansvar… og leverer varen.

Hvis du er indskrevet på CBS, er du studerende – ikke elev!
Om CBS’ studerende i stigende grad er i færd med at gøre sig selv til elever på grund af dovenskab, eller om der er samfundstendenser på spil, er ligegyldigt. Den voksende elevificering går ikke alene stik imod dannelsesidealet på CBS, der bygger på at skabe handlekraftive tænkere, men også imod hvad erhvervslivet har brug for på den anden side.

Tendensen giver genlyd rundt omkring på CBS – også hos underviserne. Professor Nicolai Foss fra Center for Strategi & Globalisering har ikke gode erfaringer med ’elever’ og lægger ikke fingre imellem, når han snakker om studerende med ansvar for egen læring i modsætning til dem, der lykkeligt betragter og betegner sig selv som elever.

- Undervisere på et universitet er guides, inspiratorer og katalysatorer. Mange studerende har – langt op på cand.merc. niveau – stadig ikke fattet dette. De beder os reelt om problemformuleringer eller forventer, at der bliver stillet litteratur til rådighed. Det er uheldigt, når vi gerne vil uddanne reflekterende praktikere, der kan bruge relativt abstrakt tankegang til selv at ’frame’ problemerne og løse dem. ’Elever’ forventer, at tingene serveres letfordøjeligt, og at de ikke behøver at bringe sig selv intellektuelt i spil, påpeger professoren.

Nicolai Foss savner tillige den faglige stolthed og følelse af identitet forbundet med uddannelsen, som han mener findes hos for eksempel medicinstuderende. Hen mener samtidigt, at generel dårlig forberedelse betyder, at enhver mere dybdeborende diskussion, seriøs case-diskussion og så videre reelt bliver umulig til skade for uddannelsesniveauet. Forsøger man som underviser alligevel, resulterer det i, at størstedelen af holdet hægtes af.

Hvis du er indskrevet på CBS, er du studerende – ikke elev!
Anders Kjemtrup, der er nyvalgt formand hos CBS Students, mener, at det er fuldstændigt essentielt, at man som studerende på CBS må tage den største del af ansvaret på sig selv.

- Som universitetsstuderende forbereder vi os på livet efter endt uddannelse. Vi skal ud og konkurrere mod de bedste hjerner, både nationalt og internationalt. Vi har som studerende dog brug for universitetets hjælp – det er vigtigt at holde niveauet højt, og storholdsforelæsningerne hjælper heller ikke. Det handler om, at værdien af os og vores eksamensbevis efter endt uddannelse skal være så høje så muligt, siger formand for CBS Students Anders Kjemtrup.

CBS Students bestyrelsesformand har desuden besluttet, at der bliver indført en bødekasse, så det koster ti klingende kroner, hver gang en aktiv i studenterorganisationen kommer til at bruge ordet ’elev’ eller ’elever’ om CBS' studerende. Ord definerer virkelighed – så semantikken standser nu.

Hvis du er indskrevet på CBS, er du studerende – ikke elev!
E
levificeringen er også begyndt at give genlyd hos de studerende. Det seneste, tydelige eksempel er Jimmi Walldo Rasmussens debatindlæg ”Aha, og hvor bliver så eliten undervist?” her på CBS OBSERVER.

Indlægget handler primært om det lave niveau han personligt oplever på sit studie, hvilket får ham til at skrive at han knap føler sig som universitetsstuderende. Det er så, hvad det er. Det bemærkelsesværdige er, at indlægget har ansporet en kommentardiskussion, der langt fra er overstået. For det er langt fra kun Jimmi Waldo Rasmussen, der føler, at der skal være sammenhæng i tingene – hvilket indebærer et fælles ansvar for, at CBS ikke udvikler sig til en mellemstation for ’elever’ på vej mod dagpenge.

Så hvad så? Er du elev eller studerende? Og har du en mening? Velkommen til en omgang fri universitetsdebat.