Et langt bedre cbs.dk – men stadig uden sælgerattitude

Skrevet af Ernst Poulsen, ernst@ernstpoulsen.com - 12. maj 2014 - 14:130 kommentarer
Fra at være gået helt i sort og blive kaldt "noget fra Gotham City" er cbs.dk nu lysere og lettere, men forsiden afspejler ikke godt nok, at et website er et medie, mener anmelderen Ernst Poulsen.

Anmeldelse: Cbs.dk har fået nyt design – og har fået lappet de fleste fejl fra sidste års sorte fiasko. Men det kniber stadigt med at få solgt varen.

Cbs.dk har ændret design. Igen.

Sidste års redesign blev nemlig mødt med heftig kritik, og derfor valgte ledelsen på CBS – lidt utraditionelt – at gå i gang med et redesign umiddelbart efter den forrige lancering.

En lang række af problemerne fra dengang er nu blevet løst, men der er stadig tale om et site, der ikke rigtigt tager ansvar for at fortælle historien om CBS. Læseren må selv lede efter indholdet.

En professionel brøler
Men – lad os lige tage skridt tilbage i tiden.

For et år siden blev jeg bestilt til at anmelde det nydesignede cbs.dk. Og – indrømmet - jeg var ikke særlig venlig i min bedømmelse. Sitet bar ganske vist præg af, at det var fagligt dygtige folk, der havde stået for designet, men på en række områder var der taget helt forkerte beslutninger.

Hovedpointerne i min anmeldelse – og i kritikken fra mange andre var:

  • Design havde vundet over brugervenlighed: Nye fonttyper, sort-tonede fotos og tonede skyggelag gjorde sitet unikt, men også dystert. Det var måske det sidste nye i ”sort” – men det forstyrrede udtrykket og brugervenligheden.
  • Navigationen var svær at forstå: En hel del af navigationen var på ukonventionel vis lagt ned i bunden af sitet, og det gjorde det svært at finde rundt.
  • Forsiden var indholdsløs: Ud over nogle elegante, sort-tonede fotos var brugerne overladt til selv at finde indholdet. De få felter på forsiden kunne slet ikke løfte formidlingsopgaven. Tilbage var blot en stribe navigationsmuligheder.
  • Ingen tilpasning til tablets og mobiltelefoner: Uanset om man brugte pc, tablet eller mobil fik man den samme udgave. Det gjorde sitet næsten umuligt at bruge på mobiltelefoner.

Anmeldelsen stod ikke alene. Stribevis af brugere gennemheglede sitet, som de ikke følte viste et CBS som de kunne kende. Det var en hård dom, fordi der netop var lagt meget vægt på sitets design og image.

Hovedkonklusionen var, at designerne måtte have vundet alle diskussioner, da man planlagde sitet. Hvis der altså havde været andre end designere med omkring bordet.

Klare forbedringer
2014-udgaven af CBS.dk har stort set fået løst de værste af problemerne.

Tydeligst er det, at de mørke farver er forsvundet. Ideen om sort-tonede og tunge font-typer er opgivet, og det gør sitet lysere og venligere at se på.
Hovednavigationen er tilbage i toppen med et klassisk site-map i bunden. Det er langt nemmere at forstå.

I modsætning til tidligere, så tilpasser sitet sig nu også rimeligt på en mobiltelefon. Der er enkelte tekst-stumper, som ryger ud af design-grid’et, men gundlæggende kan man finde rundt.

Afsender bestemmer dit læsetempo
Et punkt i kritikken har CBS ikke taget til sig: Forsiden er stadig forbavsende indholdsløs.

Fem overskrifter skiftes til at rotere i toppen. Dermed holder cbs.dk sig til standard-designet for rigtigt mange corporate sites: At det meste indhold skal kunne ses uden at scrolle på en standard-maskine.

Det giver to ulemper for læserne.

Når de fem tophistorier står og skifter, har sitets designere reelt overtaget fortælle-tempoet fra læseren. Man går ud fra, at læseren gider vente på en ny tophistorie. I virkeligheden vil karussellen som regel skifte lidt for hurtigt eller lidt for langsomt. Begge dele er irriterende.

Dernæst får man skjult indholdet. Hvis man udbyggede forsiden, så scrollning var tilladt, kunne læserne hurtigt overskue de fem historier. Det er den måde alle mediesites er opbygget på, og som læserne derfor nemt kan finde ud af at bruge.

Positive elementer
I en anmeldelse er der ikke plads til en komplet gennemgang, men tillad mig at fremhæve et par positive elementer.

I nogle af de lange tekster, bliver teksten præsenteret som en indholdsliste man kan folde ud ved at klikke på en mellemrubrik – uden at ryge ud af artiklen. Det er en elegant måde at levere lange tekster – uden at læseren mister overblikket.

En anden feature gør det muligt for studerende, der forsøger at få overblik over de forskellige uddannelsesretninger, at sammenligne tre studieretninger inden for et område. Fremstillingen ligner den man finder på tech-sites, hvor man kan sammenligne features på tre forskellige computere eller kameraer. Og selv om det virker banalt at sammenligne uddannelse på samme måde som gadgets, så kan det være en god måde at give overblik på.

Font-typer fra en pølseindpakning
I den forrige – sorte – udgave af cbs.dk brugte man en markant fonttype til overskrifter. Den blev heldigvis afskaffet, men man beholdt åbenbart font-typerne til manchetter og brødtekst. Det hjælper med at give sitet et unikt udtryk.

Desværre synes jeg, at det er svært at holde et godt læse-tempo i manchetterne, fordi fonten bliver meget spinkel.

Derudover er den almindelige brødtekst ret lille, og når den er slået over i italics, så ligger det på kanten af god læsbarhed. Det kan undre, at man ikke gør noget så simpelt som at øge størrelsen i font-typen en anelse. Den eneste ulempe ville være, at siden bliver en anelse længere. Til gengæld kan man læse indholdet.

Uvanen med små fonttyper er i øvrigt noget en del websites burde tænke lidt mere over. Hvis din fonttype begynder at have samme størrelse som listen over tilsætningsstoffer på bagsiden af en pakke med pølser, så holder læserne ganske simpelt ikke ud nær så længe. På pølsepakken er det meningen, at læserne skal give op – på dit website skal de forhåbentlig blive hængende.

Et website er et medie – ikke kun en vejviser
Efter de mange rosende ord, må det være passende at runde af med et par ord om sitets største problem.

Cbs.dk bruger stadig ikke rigtigt kræfter på at formidle, hvad der foregår på institutionen. I hvert fald når det knapt frem til forsiden. Man sælger stadig ikke varen ret godt – hvilket er lidt utroligt for en handelshøjskole.

Et af tidens hotte emner er content marketing, hvor man fortæller historier eller leverer viden, som hjælper kunderne i stedet for blot at vise varerne. Det er ikke mere kompliceret end at fx XL-Byg’s website indeholder en stribe artikler, der hjælper med gode gør-det-selv-råd. Det tiltrækker naturligt nok læsere via Google.

På samme måde kunne universiteterne formidle den viden som forskere, undervisere og gæsteforelæsere ligger inde med. Jeg er overbevist om, at der rundt om i organisationen leveres viden, som kunne have interesse for kommende kunder på CBS.

Når man i dag ankommer til forsiden af cbs.dk, er der desværre stadig kun en enkelt historie man bliver mødt med. Hvis man har tid kan man sidde og vente til man har fået fem historier. Her er jeg overbevist om, at der kan være en idé i, at lære lidt af medieverdenen. Fortæl de gode historier – så de bliver interessante for andre end dem, der allerede går på CBS. Fold dem ud og præsenter dem som var de skarpe mediehistorier.

I modsætning til de andre design-elementer, så kræver content marketing en større strategisk beslutning. Man skal overveje om organisationen har de journalistiske kompetencer, der skal til at formidle indholdet så interessant, at det kan tiltrække læsere. Men det er absolut en mulighed CBS bør overveje.

Læs også Webdesign: 50 små lanceringer er bedre end en stor.

 

Info 

Om denne artikels forfatter

Ernst Poulsen er en veteran inden for dansk webjournalistik. Han har arbejdet hos Politiken, JP, Københavns Amt og været nyhedsredaktør i dr.dk chefredaktionen. Han er derudover medstifter og tidligere formand for foreningen af danske webjournalister - DONA.

I dag er han freelance IT-journalist og blogger. Han kan følges på Twitter på @ernstpoulsen.