Fra arkivet: Singapore indtog København

Skrevet af Bjørn HyldkrogStine DuddaMartin Holm - Foto: Jørn Albertus - 2. marts 2016 - 11:590 kommentarer
Forsiden af Kræmmerhuset april i 2002.

CBS Case Competition for 15 år siden: CBS Case Competitions største vindere var dog de 25 studerende, der stod for og havde arrangeret alt ned til mindste detalje.

Februar 2002

En IT-virksomhed i økonomisk modvind: Skal der lukkes og slukkes i flere afdelinger og fyres medarbejdere, eller klarer man det ved hjælp af omstrukturering af ressourcerne?

Dommerpanelet til den første internationale case konkurrence på Handelshøjskolen i København begrundede ikke direkte, hvorfor holdet fra Singapore Management University vandt konkurrencen. Asiaternes nænsomt minimalistiske løsningsmodel var imidlertid den, dommerne foretrak frem for de langt mere rabiate amerikanske forslag om frasalg, opkøb og fuldstændige omsadlinger. Det gjorde Mogens Bæk Christensen, administrerende direktør i Danmark for case-virksomheden, hollandske Landis ICT Group også og betegnede vindermodellen som den mest realistiske.

Hver af de fire sejrende singaporeanere modtog som forvarslet en IBM PalmPilot i hovedpræmie. Men til deres og mange andres store overraskelse havde CBS’ kommende fuldtids MBA-studie på selve finaledagen annonceret, at man ville supplere præmien for at vinde konkurrencen med fire styks scholarships til en værdi af 175.000 kroner hver. Det er dog endnu uklart, hvor mange af de fire deltagere vælger at tage imod det flotte tilbud.

Konkurrenceugen gled gnidningsløst gennem et minutiøst detaljeret program, hvor det faglige og det fornøjelige var blandet godt. Selv vinderkåringen blev blødt op med udnævnelse af den mere uformelle ”Hygge Cup”, vundet af holdet fra University og Wisconsin, der var mest leveringsdygtige i fænomenet dansk hygge.

Planlægning og afvikling af den første og største internationale konkurrence på Handelshøjskolen kostede mellem en og halvanden million kroner, som arrangørerne havde skaffet i hus fra sponsorvirksomheder i form af kontanter og ydelser.

Allerede nu rumsterer de første tanker om CBS CC 2003, idet planen er at gøre case konkurrencen til en årligt tilbagevendende begivenhed.