Glem det danske marked

Skrevet af Robin - 31. marts 2014 - 11:430 kommentarer
Foto: Alphaspirit | Dreamstime.com

Starter man sin forretning på dansk, skal man have en rigtig god grund til at gøre det. Ingen forstår vores sprog, vi er på mange områder langsomme til at fange nye trends, og vi er simpelthen for lille et marked til, at smalle forretningskoncepter har en reel chance for at overleve. Danske iværksættere skal blive bedre til at tænke globalt, og til at starte virksomheder, som kan erobre verden fra dag et.

Der er en gammel tommelfingerregel, som siger, at man skal teste sit forretningskoncept af på det danske marked, for at se om det holder, før man gør det internationalt.

Når man skal erobre verden, siger tommelfingeren også, at man helst skal fokusere på et land ad gangen, så man stille og roligt vækster globalt.

Tommelfingerreglen har stadig stor relevans, hvis man sælger fysiske produkter eller har et superkompliceret forretningskoncept, som kræver et stort lokalt setup i hvert enkelt land, men rigtig mange forretningskoncepter kan sagtens gøres globale fra dag et.

Man kalder en virksomhed, som er sat op til at sælge og vækste globalt for born global. Rigtig mange idéer kan målrettes et internationalt marked fra dag et, men i Danmark har vi nogle gange en idé om, at vi er verdens centrum, og at de trends, som starter her nok skal ramme hele verden på sigt.

Desværre er vi ofte håbløst bagefter, når det kommer til nye koncepter, nye trends og nye handelsmønstre, så idéen om at teste sin idé i Danmark er ofte lidt misforstået, hvis man forsøger at bringe noget helt nyt på banen.

Vores sprog er også en kæmpe udfordring, og hvis man starter med at skabe et brand og en identitet på dansk, starter man helt forfra når man videreudvikler sit koncept på engelsk senere hen.

Det engelsksprogede marked er gigantisk

Standup-komikeren Ricky Gervais har flere følgere på Twitter, end der bor mennesker i Danmark, og i Storbritannien alene bor der næsten 64 millioner mennesker, som taler samme sprog som de 319 millioner amerikanere og de 34 millioner canadier.

Starter man sin forretning på dansk, skal man have en rigtig god grund til at gøre det. Ingen forstår vores sprog, vi er på mange områder langsomme til at fange nye trends, og vi er simpelthen for lille et marked til, at smalle forretningskoncepter har en reel chance for at overleve. 

Møder i hele verden på to uger

I de sidste to uger har jeg holdt møder med freelancejournalister i Cape Town, Mumbai, New Delhi, Nairobi, Bangkok, Aarhus og København. Jeg har emailet med journalister, fotojournalister og redaktører i Pakistan, Uganda, Kenya, Vietnam, Holland, Columbia og Indonesien. Og mit team, som består af en georgier, en italiener og en dansker, har talt med kunder, samarbejdspartnere og redaktører i Storbritannien, USA, Italien og Danmark.

Min virksomhed hedder Developing Stories, og vi underviser i journalistik, fotojournalistik og kommunikation på rejsekurser til blandt andet Sydafrika og via individuelle onlinekurser.

Vi underviser på engelsk, vores hjemmeside er på engelsk, og vores team af freelancere kommer fra hele verden. Det samme gør vores kunder. Vi underviser online og kommunikerer via Skype, e-mails og sociale medier med både vores team og vores kunder.

Konceptet er born global, og ved at markedsføre os på engelsk, rammer vi i princippet hele verden i stedet for kun det danske marked. Det åbner op for en kæmpestor kundegruppe, for nye spændende samarbejder med blandt andet amerikanske virksomheder, og med nogle af de dygtigste journalister og fotojournalister i verden.

Det eneste det har krævet at gøre konceptet globalt har været udelukkende at kommunikere på engelsk, at oprette en Skype-konto og at huske hvilke tidszoner hver enkelt kunde eller samarbejdspartner befinder sig i.

For sværere er det egentlig ikke. Og pludselig sidder man med et internationalt team og markedsfører sit koncept på et Kenyansk medies hjemmeside, man skyper med dygtige fotojournalister i Thailand, og man laver aftaler med nogle af de tunge drenge blandt de amerikanske fagforeninger.

Nogle forretningskoncepter kræver et stort fokus på et lokalt marked, og det vil i nogle tilfælde være smartest at starte sit koncept på dansk, men overvej om din forretningsidé ikke lige så godt kunne erobre hele verden fra dag et.