Hver femte djøf’er på LinkedIn får jobtilbud via mediet

Skrevet af Jannick Friis Christensen - Foto: Littleny_at_dreamstime_com - 31. juli 2014 - 15:490 kommentarer
Som specialist i sociale medier mener Thomas Kantsø, at djøf’ere - og herunder også CBS’ere - kan optimere deres brug af LinkedIn og andre sociale medier til at brande sig selv over for potentielle arbejdsgivere.

En ny undersøgelse fra Djøf viser, at hver femte med en LinkedIn profil har fået konkrete jobtilbud via mediet. Det tal kan blive højere, hvis CBS’ere begynder at bruge netværksmediet strategisk under studietiden, lyder det fra ekspert i sociale medier. Gratis kursus klæder dig på til netop dét.

CBS’ere kan blive bedre til sociale medier

Hver femte djøf’er får jobtilbud via det sociale medie LinkedIn. Det viser en ny undersøgelse, som fagforeningen Djøf har foretaget blandt 604 medlemmer.

I undersøgelsen svarer 68 procent af de adspurgte, at de har en profil på det professionelle netværksmedie LinkedIn.  15 procent af profilhaverne har selv søgt job via opslag på LinkedIn, mens 20 procent har oplevet at blive kontaktet med konkrete jobtilbud.

- Det dokumenterer sådan set bare, at man sagtens kan finde arbejde via sit netværk, siger Thomas Kantsø, der er chefkonsulent i Djøf’s Karriere- og Kompetencecenter.

Med 12 års erfaring inden for rekruttering har han længe hørt anekdoten om, at mange job besættes via netværk, hvilket undersøgelsen bekræfter. Dertil kommer, at hvert andet job tilsyneladende aldrig bliver slået op.

Som specialist i sociale medier mener Thomas Kantsø, at djøf’ere - og herunder også CBS’ere - kan optimere deres brug af LinkedIn og andre sociale medier til at brande sig selv over for potentielle arbejdsgivere.

Sæt ord på dine kompetencer

Det kan nemlig godt svare sig at prøve kræfter med universet på LinkedIn allerede i løbet af studietiden, lyder det fra chefkonsulenten.

- Du skal se LinkedIn som en visitkortholder, der holder styr på dit netværk, fortæller Thomas Kantsø, der dog ofte oplever, at folk snarere bruger mediet som et virtuelt CV.

Han påpeger derfor vigtigheden i, at man sætter ord på sine kompetencer og ikke blot remser sine eksaminer op.

- Du er i bund og grund chefredaktør for den faglighed, som du repræsenterer. Derfor er du nødt til at afklare med dig selv, hvilke 8-10 kompetencer der bedst fortæller historien om dig. De skal gerne stå som det første i din profil.

Thomas Kantsø mener desuden, at man gennem sin profiltitel med fordel kan vise i hvilken retning, man ønsker at gå karrieremæssigt, ved klart og tydeligt at fortælle hvad man laver, og hvad man har specialiseret sig inden for.

- En skarp og målrettet profil er bare ikke nok. Det som lægges op skal leve, og af samme grund tror jeg, at vi kommer til at se mere deling af faglig viden, hvilket er dét, LinkedIn kan som medie, konkluderer Thomas Kantsø.

Gratis kursus: Succes med LinkedIn

 

God historiefortælling om dine spidskompetencer og om hvordan du skiller dig ud fra mængden, kaster altså ikke nødvendigvis job af sig. Du skal i dialog med din faggruppe på LinkedIn, og så skal du ikke være bange for at sparre med det netværk, som du også løbende skal sørge for at udbygge.

Ifølge Djøf’s undersøgelse er det dog kun 12 procent af de adspurgte med en LinkedIn profil, som aktivt bruger grupper på netværket, mens 53 procent af profilhaverne svarer, at de er med i grupper, men at de kun sjældent eller aldrig er aktive i grupperne.

Det er med andre ord ikke helt så lige til at få succes med LinkedIn, som man måske skulle tro.

Men det er der råd for. Djøf afholder nemlig et kursus den 16. septemper, hvor Thomas Kantsø klæder dig på til LinkedIn. Her lærer du blandt andet om, hvordan du får nye karrieremuligheder, søger relevant information og får nye kontakter.

Kurset er gratis for medlemmer, og du kan tilmelde dig her. Bemærk at sidste frist for tilmelding er den 12. september.

Djøf har også lavet en guide til LinkedIn, som du kan læse her. 

16. september 2014 -
17:00 to 19:00
Succes med LinkedIn - Djøf kursus