Hver fjerde forsker føler sig usikker på engelsk

Skrevet af Mikkel Røddik Christensen - 17. november 2009 - 14:060 kommentarer

Ny undersøgelse fra Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) viser, at en stor del af underviserne på Københavns Universitet har svært ved at føre en faglig diskussion på engelsk.

Komplekst stof kræver højt niveau
Over 1100 undervisere på Københavns Universitet er blevet adspurgt om deres engelskkundskaber, og mange af dem føler sig tydeligvis ikke særligt selvsikre. En tredjedel vurderer således deres egne evner udi engelsk til karateren 4 eller lavere ud af 6. Lektor Lars Stenius Stæhr fra forskningscenteret CIP, som står bag undersøgelsen, forklarer hvorfor det er problematisk:

- Når man underviser på universitetet, skal man præsentere meget komplekst stof, og det kræver et højt niveau. Man kan muligvis godt forklare det, man har forberedt på engelsk, men når de studerende beder om at få det forklaret på en anden måde, er det ikke sikkert, man har sprogligt overskud til det. Når man underviser på universitetet, skal man præsentere meget komplekst stof, og det kræver et højt niveau. Man kan muligvis godt forklare det, man har forberedt på engelsk, men når de studerende beder om at få det forklaret på en anden måde, er det ikke sikkert, man har sprogligt overskud til det, siger han til Politiken.

Engelsk bliver mere og mere udbredt på de danske universiteter, og i 2007 var en fjerdedel af al undervisning på engelsk.