IBM vild i varmen efter CBS’ere

Skrevet af Jannick Friis Christensen - Foto: Henriette Frausing - 8. september 2014 - 14:130 kommentarer
Tre studerende, der også er studentermedarbejdere hos IBM. IBM’s universitetsambassadør på CBS, stud.merc.(it) Martin Wendel, stud.merc.(kom.) Nicolai Sorner og Liv Okkels, der er psykologistuderende på KU.

CBS-studerende er en vare i høj kurs hos IBM, hvor de udgør godt halvdelen af alle studentermedarbejdere. Og de studerende synes at have en forkærlighed for IT-konsulentvirksomheden, hvis vision er at være Danmarks bedste studiearbejdsplads.  

Danmarks bedste studiearbejdsplads

IBM er vild i varmen efter CBS’ere. Dén følelse synes så at være gengældt fra de studerendes side.

Ud af IBM’s godt 230 studentermedarbejdere er næsten halvdelen – 104 for at være præcis, CBS studerende, som bijobber i IT-konsulentvirksomheden ved siden af deres studier.

Det er der en grund til, for den kvikke læser har sikkert allerede bemærket, at IBM har studentermedarbejdere og ikke studentermedhjælpere.

Et banalt ordspil vil nogle måske mene, men for IBM er det en del af en vision om at være den bedste studiearbejdsplads i Danmark – intet mindre.

Talentudvikling er win-win

Martin Wendel, der har arbejdet som IBM’s universitetsambassadør på CBS de seneste tre år, er ikke i tvivl om, at han har en attraktiv arbejdsplads, som har fat i den lange ende:

- Der er en kvalifikationskløft mellem uddannelsesverdenen og erhvervslivet. IBM formår at oplyse studentermedarbejdere om, hvad der kræves ude på arbejdsmarkedet samtidig med, at IBM selv finder frem til, hvad der rykker sig på landets universiteter, fremhæver Martin Wendel.

Ren win-win, lyder det fra Student Focal Point og Employer Branding assistenten Liv Okkels. Som første del af hendes stillingsbetegnelse klart indikerer, så er studentermedarbejderne et eftertragtet aktiv i en stor multinational organisation som IBM.

- Vi har som virksomhed et samfundsansvar for at inddrage fremtidens arbejdskraft ved at tilbyde deltidsjobs, siger Liv Okkels og tilføjer:

- Det giver os en unik mulighed for at være med til at uddanne og udvikle talenter, for der er jo ikke megen værdi i at kunne en masse teori, hvis man ikke forstår at omsætte det i praksis.

CBS’ere tænker på virksomheders behov

Liv Okkels mener, at IBM er med til at lære de studerende aktivt at bruge den værktøjskasse, de udstyres med på universitet.

Som studentermedarbejder i IBM bliver du nemlig sat til at løse komplekse arbejdsopgaver på lige fod med de øvrige medarbejde. Du får frihed under ansvar – den eneste forskel er bare, at du ikke arbejder fuldtid.

Men nogle værktøjskasser er bedre end andre, og dét kan forklare, hvorfor CBS’ere er så eftertragtede.

- CBS-studerende har en bred vifte af kompetencer, som gør, at de er i stand til at tackle flere forskellige slags arbejdsopgaver, forklarer Liv Okkels.

Selv læser hun psykologi på KU og har derfor været nødt til at sætte sig ind i blandt andet organisationsteori for bedre at kunne udfylde sin jobrolle.

Hendes kolleger fra CBS kan derimod, ifølge Liv Okkels, trække i arbejdstøjet fra dag ét, fordi de siden studiestart har fået tudet ørene fulde om hele tiden at tænke på virksomhedernes behov.

Studierelevans giver arbejdsmarkedsrelevans

Historien om IBM’s mange studentermedarbejdere fra CBS passer således perfekt ind i den tilbagevendende diskussion om uddannelsers arbejdsmarkedsrelevans, som blev sat på dagsordenen tidligere på året af regeringens kvalitetsudvalg.

CBS har nemlig et stort på fokus på at omsætte uddannelse til beskæftigelse, hvilket giver udslag i arbejdsløshedsstatistikkerne, hvor kandidater fra CBS i 2012 havde en samlet ledighed på blot 4,75 procent.

Fortællingen om IBM handler imidlertid også om at gøre arbejdet relevant for studiet – altså om at vende hele relevansdiskussionen på hovedet, for dermed at få det maksimale ud af studentermedarbejderne.

Trækker på studerendes ekspertise

Stud.merc.(kom.) Nicolai Sorner er ved at skrive et større research paper inden for Corporate Social Responsibility (CSR). Det ligger tæt op af hans ansvarsområde i IBM, hvor han er projektkoordinator på virksomhedens CSR-initiativer.

Han får med andre ord rig mulighed for at komme på banen i virksomheden med sin ekspertise, hvilket han fremhæver som en klar fordel ved IBM.

- Du føler virkelig, at du kan byde ind med noget, og det, du kommer med, bliver du også anerkendt for, fortæller Nicolai Sorner og uddyber:

- Selv hvis et arbejdsområde skulle gå hen at blive trivielt, har du rig mulighed for at søge nye udfordringer.

Studenternetværk og erhvervserfaring

Det kommer derfor nok ikke som nogen overraskelse, at andelen af studentermedarbejdere, som er tilfredse med IBM som arbejdsplads, ligger på den pæne side af 95 procent.

Undersøgelsen er intern og har således ikke været forelagt CBS OBSERVER, men Liv Okkels giver gerne en forklaring på den høje tilfredshedsgrad. For som et led i visionen om den bedste studiearbejdsplads, er Liv Okkels bestyrer for IBM’s studenternetværk, der er med til at skabe balance mellem det faglige og det sociale i virksomheden.

- Studenternetværket er med til at gøre IBM til en fladere organisation og gør det muligt for os, at vi alle kan trække på hinanden både professionelt og privat, siger Liv Okkels.

Netværket varetager de studerendes interesser ved at stå for alt lige fra julefrokoster til Excel-kurser. Men det er studiet, der har førsteprioritet:

- Du kan slet ikke være ansat i IBM, hvis ikke du er studieaktiv. Men vi holder på, at det er altafgørende for studerende, at de får erhvervserfaring i løbet af uddannelsen, slår Liv Okkels fast.