Jobsøgning: Ring til virksomheden

Skrevet af Thomas Klintgaard, CA a-kasse - Foto: Rie Neuchs - 10. november 2009 - 19:410 kommentarer

Uanset om man søger opfordret eller uopfordret,
skal man ikke holde sig tilbage og nøjes med at skrive.

Ring og spørg, når du har forberedt dig ordentligt
Jobsøgning er en kontaktsport. De bedste jobansøgninger bliver skrevet af dem, der indhenter præcise oplysninger om virksomhedens aktuelle behov i relation til den funktion, de gerne vil dække. Det ved man mest om i selve virksomheden. Så man skal henvende sig direkte. Man skal tænke sig om og forberede sig, og så skal man ringe.

Ring til den person, der kan blive din kollega
Så hvem skal du ringe til? Hvem der er den relevante person at ringe til, afhænger helt af sammenhængen. Typisk er der en kontaktperson angivet i stillingsopslaget. Søger du uopfordret, må du selv finde ud af, hvem der vil være oplagt at kontakte. Den mest relevante person vil være en, som sidder tæt på den type opgaver, du gerne vil arbejde med.

God præsentation sælger
Start stærkt! Uanset hvad er det essentielt, at der er et formål med at du ringer. Og at du er i stand til at præsentere det formål klart og præcist med det samme. Og det formål må meget gerne være ét, som er mere spændende for den, du ringer til, end: ”Jeg kunne godt tænke mig et job!”
Find en reference! Uanset hvem du henvender dig til, vil det det nemlig være en rigtig god idé at sikre dig, at du har en eller anden form for referenceramme at henvise til, når du ringer. Det kan for eksempel være, at du har set vedkommende give en præsentation: ”Jeg så dig holde oplæg på CBS den 4. August, og når jeg ringer til dig nu, er det fordi det var spændende at høre om…”.

Direkte facon er forudsætning for dialog
Gå efter et kaffemøde! Hvis samtalen har været god, og du har lyst til at følge op på den, så vov pelsen en anelse og spørg, om du må have lov til at komme ud og drikke en kop kaffe hos ham eller hende en dag. Eller alternativt: at du inviterer på en kop kaffe ude i byen. Den direkte facon er vejen frem, når du ønsker at komme i dialog.

Du skal ikke være en byrde
Præsenter dig professionelt og uforpligende! Præsentér dig som en, der er i gang med at afsøge muligheder indenfor dit område – og sig at du i den forbindelse er interesseret i dialog med den person, du ringer til. På den måde undgår du at komme til at give din kontaktperson en følelse af at du lægger en byrde på hans eller hendes skuldre.

Folk vil gerne tale med dig
Tænk positivt – de vil gerne tale med dig! Hvis du aldrig har forsøgt dig med den her type henvendelse før, så prøv det. Test det – og du vil opdage, at når du husker selv at være positiv i din tilgang, så vil den person, du ringer til, også være det. Folk vil gerne tale med dig – især når du har researchet på vedkommendes arbejdsområde, før du ringer, samtidig med at du har gjort dig nogle specifikke tanker om: hvad vil du kommunikere? Hvad vil du spørge om?

Den seriøse opfølgning
Forestil dig, at det job, du er i gang med at søge, allerede er dit. Leg med tanken: du skal starte på mandag. Du vil selvfølgelig gerne have den bedst tænkelige start: positiv og fokuseret. Nu er spørgsmålet: Hvad vil du gerne vide for at kunne sikre dig, at det bliver den bedst mulige start, når du møder ind på mandag? Når du lægger dét perspektiv, bliver det klart, at der er mange gode spørgsmål at stille.

Hvad vil du kommunikere
I nedenstående infoboks har jeg listet nogle emner og spørgsmål, som du kan hente inspiration i, når du laver dine noter, og som du kan støtte dig til under selve telefonsamtalen. Tænk på forhånd grundigt over, hvad du gerne vil kommunikere til din kontaktperson inden for de forskellige emner. Tænk strategisk: hvad vil være gode styrkesignaler at sende? Husk at udvælge og formulere dine spørgsmål inden for emnerne, så de går direkte på den funktion, som du vil kunne dække for virksomheden.

Lige et lille cowboytrick: det virker godt at stå op, når du ringer, frem for at sidde ned. På den måde kommer der automatisk mere power og dynamik i din stemme. Og husk nu at lade din positive indstilling skinne klart igennem. Arbejdsgivere ansætter folk, der løser problemer – ikke skaber dem. Held og lykke med dine spørgsmål!

Info 

Telefon-inspiration

Markedet
Spørg indsigtsfuldt til virksomhedens kunder, konkurrenter, samarbejdspartnere og særlige fokus lige nu.

Organisationen
Hvad er den overordnede vision for jeres organisation? Hvad præger kulturen i jeres virksomhed?

Afdelingen
Hvor mange er I i afdelingen i forvejen? Hvordan organiserer I tingene i dagligdagen? Hvilke profiler er I i afdelingen i forvejen?

Chefen (hvis det er chefen)
Hvad lægger du som chef allermest vægt på? Hvordan ønsker du at der bliver rapporteret ind til dig?

Produktet
Hvordan differentierer produktet sig i markedet? Hvilke unikke selling points slår I på? Hvad er I særligt stolte af ved produktet?

Dine Opgaver
Hvad skal jeg særligt koncentrere mig om? Hvilke metoder er særligt centrale i funktionen? Hvad vil gøre, at I om et halvt vil sige, at det var en rigtig god investering I lavede i mig?

Praktiske Spørgsmål
Er I interesseret i at se mine referencer? Hvad med mine karakterer? Kunne I tænke jer at se mine sprogkundskaber ved at jeg skriver på et andet sprog end dansk?