Konsulentmyter til paneldebat

Skrevet af - Foto: Anders Meldgaard Kjemtrup - 28. april 2016 - 10:120 kommentarer
Der er mange mænd i konsulentbranchen, men det betyder jo ikke at det behøver at blive ved med at være sådan. Der var i hvert fald også en del deltagere ved gårsdagens Consulting Night, der var kvinder.

I samarbejde med en række konsulenthuse inviterede CBS Career Centre onsdag til Consulting Night. Her skulle synkrone paneldebatter med deltagelse gøre deltagerne klogere på om, konsulentbranchen er sådan som vi går rundt og tror.

En konsulent? Han er en mand. Han arbejder og rejser meget, skifter ofte job, og så har han en kandidatgrad indenfor finansvæsen. Eller måske er det bare en myte.

CBS Career Centre’s Consulting Night, som fandt sted i går på Solbjerg Plads, skulle give de deltagende et svar på om myterne eller skal vi sige fortællingerne om konsulentverdenen og livet som konsulent har bund i virkeligheden eller om det er rene stereotyper.

Aftenen startede i SPS01. Her holdt Gustav Gottenberg, partner og managing director i det internationale konsulenthus BCG (tidligere Boston Consulting Group, red.), en keynote speech om ’disruption in banking’. Talens hovedpointe var, at teknologien gør livet lettere og lettere, særligt i forholdt til innovativ fintech (financial technology), som man kender det fra Danske Banks MobilePay.

Tre paneldebatter på samme tid

Med publikum varmet op, var næste punkt på programmet paneldebat. I alt var der 3 hold af konsulenter fra forskellige konsulenthuse, som ventede i 3 forskellige auditorier.

Her skulle de i 2 gange 45 minutter debattere myterne om konsulentbranchen. I pausen mellem debatterne kunne publikum skifte auditorium og høre et nyt holds perspektiv på tingene.

Turen gik først til SPS16. Her stod der konsulenter fra PWC, Inspari, Maersk Management Consulting (Mærsks interne konsulenthus, red.) og BCG, klar til ’mythbuste’.

Konsulenter har (næsten) altid en finansbaggrund

Ordstyrerens første spørgsmål var, om man skal have en kandidatgrad i finance, for at blive konsulent.

Katja Eberhardt fra BCG fortalte, at de faktisk har folk fra både DTU og KU, som ikke har en finansbaggrund. Hendes egen kandidatgrad er dog netop inden for finansiering.

Jeppe Neergaard fra PWC bød ligeledes ind med en finansuddannelse. Sonal Singh fra Maersk og Martin Lindberg var dog heller ikke finansfolk. De bragte henholdsvis en ingeniøruddannelse og en cand.merc.(dat) til bordet.

Hyppige jobskift og 50 timers arbejdsuge

Ordstyrerens næste spørgsmål var – lettere skælmsk – om konsulenter ikke kan lide erfaring. Hun henviste til en statistik, som viste, at konsulenter kun bliver i det samme firma i 2-5 år i gennemsnit.

Til det kunne Katja Eberhardt fortælle, at de hos BCG ofte ser, at medarbejdere bliver tilbudt en anden stilling i den sektor, som de har arbejdet mest med.

Konsulenternes ugentlige arbejdstid var næste punkt på dagsordenen. Ordstyreren lagde ud med et citat, med en henvisning til myten om at konsulenter bruger meget tid på kontoret: ’en bleg konsulent er en god konsulent’.

Alle konsulenterne kunne fortælle, at de som minimum arbejder 50 timer om ugen, afhængig af hvilken type projekt de arbejder på. Mere i perioder med spidsbelastning, mindre i de stille perioder.

Lykken er andet end EuroBonus-point

Dernæst blev kursen sat mod SP202. Her var Accenture, Novo Nordisk Consulting, QVARTZ, EY og AT Kearney linet op, klar til at besvare de samme spørgsmål, som de lige havde svaret på. Dog med et nyt publikum.

Første emne til debat var konsulenternes rejseaktivitet.

Mathias Lönneker fra AT Kearney, kunne fortælle, at han rejser meget. Da han startede sin karriere var fedt, og han følte sig vigtigt, når han gik ombord på endnu et fly. Men efter at have gjort det mange gange, blev det mere rutinepræget og kedeligt.

Hos AT Kearney har man den tese, at desto flere EuroBonus-point man har hos SAS, desto dårligere et humør er man i.

Holder tesen, så har Michaela Bublitz fra QVARTZ ikke særligt mange EuroBonus-point. Hun var i hvert fald vild med alt den rejseaktivitet, som jobbet har bragt hende. For hende er det altid spændende at møde kunder fra andre kulturer og lande.

Det er dog ikke altid eksotiske steder en konsulent skal rejse hen. Nogle gange står den også på 1 uge i Jylland. Desuden kan man altså godt sige fra, hvis man ikke har tid, af eksempelvis familiemæssige årsager.

Din karakter tæller, hvis du vil være konsulent

Selvom om der var uenighed omkring glæden ved at rejse, var der bred enighed i panelet om karakterers vigtighed for en studerendes jobmuligheder. Karakterne skal være gode. Alle debattørerne havde dog også travlt med at fortælle, at relevant erfaring også tæller med i regnskabet.

Henrik Limkilde fra Novo Nordisk Consuting tilføjede, at man her kigger efter x-faktor blandt kandidaterne, når man søger nye ansatte. Michaela Bublitz fortale, at man hos Qvartz bruger ’lufthavnstesten’. Efter et jobinterview spørger de interviewerne hinande om, om de vil kunne bruge 3 timer sammen med kandidaten i en lufthavn, hvis flyet bliver forsinket.

Myterne: fakta eller fiktion?

Efter 2 debatter i myterne tegn, var der nok kommet nye perspektiver på fordommene om konsulentverden, men nogen større myth-buster heureka-øjeblikke, havde tilhørerne ikke fået.

Måske blev der faktisk aflivet myter ved den efterfølgende networkingsession, hvor konsulenterne alle var at træffe i aulaen på Solbjerg Plads for en mere personlig snak.

Er en konsulent så altid en mand? Størstedelen (6 ud af 9) af aftenens debattører var, i hvert fald. Arbejder en konsulent meget? Set i forhold til den gennemsnitlige arbejdsuge på 37 timer, så ja!

Rejser konsulenter meget? Hvis de selv søger det, kan der godt være meget rejse indblandet i jobbet. Nogle gange til Jylland, andre gange USA.

Skifter de ofte jobs? De får ofte gode tilbud efter noget tid i branchen. 

Skal man have en finansbaggrund? Det afhænger af hvad man vil arbejde med, men størstedelen har det.

Gode karakterer er et must.