Seks trin til at starte en virksomhed

Skrevet af Robin - 14. april 2014 - 11:010 kommentarer
Foto: Solarseven | Dreamstime.com

Robin Juel Johansen giver dig seks trin til at starte en virksomhed med udgangspunkt i The Lean Startup og i egne erfaringer og fejl. Det er ikke svært at starte en virksomhed, men det kræver hårdt arbejde og nogle konkrete overvejelser i forhold til kunder, koncept og kurs. 

Jeg har tidligere skrevet, at iværksætteri ikke er raketvidenskab, og faktisk kan man ret hurtigt undersøge et marked og udvikle et koncept, som man kan bygge en virksomhed på.

I de snart to år jeg har været iværksætter, har jeg begået flere fejl, end der er tomme ølkrus i Nexus fredag morgen. Fejl er gode, for de lærer en, hvordan man ikke skal gøre ting.

Jeg har været vidt omkring i forhold til koncepter og virksomheder. Jeg startede med at lancere et onlinemedie, som dækker Afrika fra alle vinkler kaldet Afrika360.dk, jeg har startet undervisningsvirksomheden Developing Stories, som tilbyder online- og rejsekurser i journalistik og fotojournalistik, og jeg er i gang med at starte Monthly Roast, som tilbyder abonnementer på friskristet kaffe fra mikroristerier i Europa.

På trods af de meget forskellige forretningsområder, så er grundstenene i opbygningen af enhver virksomhed stort set de samme hver gang. Med udgangspunkt i de fejl, jeg tidligere har lavet, har jeg udviklet disse seks trin, som jeg altid går igennem, når jeg tester en ny forretningsidé.

1. Skab værdi eller afhjælp en smerte

Ethvert produkt og enhver ydelse skal skabe værdi for en kunde eller fjerne en smerte for kunden.

Det du sælger, skal der være nogen, som hungrer efter at købe, og det opnår du, når du skaber værdi for din kunde, når du løser et problem eller fjerner en irritation for kunden.

Et eksempel på en virksomhed, som skaber værdi for deres kunder, er det britiske Hotel Chocolat, som producerer noget af det ypperste chokolade efter helt nyudviklede opskrifter. Hotel Chocolat sælger abonnementer på chokolade, de har butikker flere steder i verden, og de har caféer, hvor man kan komme og opleve chokolade på en helt ny måde.

Et eksempel på en virksomhed, som afhjælper en smerte for kunderne er regnskabsprogrammet Billy’s Billing, som gør bogføring og regnskab nemmere for små iværksættere og selvstændige. Bogføring er frustrerende for mange, og ofte taler revisorer og bogholdere i koder, som er umulige at forstå for tømreren eller freelancegrafikeren. Kunder har altså en smerte i form af en frustration, som programmet er med til at fjerne.

2. Undersøg markedet

At undersøge det marked man ønsker at sælge sin ydelse eller sit produkt i, er altafgørende for, om man kan få succes med sin virksomhed, eller om man brænder inde med et usælgelige produkt. Derfor er det vigtigt, at man forstår sit marked og sine konkurrenter.

Smid store, komplicerede markedsundersøgelser og konkurrentanalyser ud af vinduet, og brug din tid fornuftigt. I stedet for at gå konsulentvejen med lange rapporter, komplicerede konklusioner og månedsvis af research, kan du nemt undersøge dit marked.

Du skal finde ud af, hvor stort dit marked er, hvor mange konkurrenter du har, og hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne.

Markedsstørrelsen kan måles i eksempelvis Danmarks Statistik eller endnu bedre ved at læse konkurrenternes regnskaber, for at se hvilken omsætning de har haft samlet og hver for sig.

Hvis du sælger klaphatte, og finder ud af, at der hvert år er 500.000 mænd i alderen 18-50 år, som ser fodbold på stadium, og at der kun findes én konkurrent på markedet, som sælger 500.000 klaphatte årligt, så har du en markedsanalyse og en konkurrentanalyse, som du kan arbejde ud fra. Hvad gør konkurrenten godt, og hvor kan du gøre det bedre?

Opdager du, at markedet består af fire konkurrenter, som hver har en omsætning på 1000 kroner om året, og at markedet samlet består af fire kvinder i Fåborg, så er dit produkt måske ikke så relevant.

3. Byg et stærkt koncept

Du skal skabe værdi eller afhjælpe smerte på et stort nok marked, hvor du kan adskille dig fra dine konkurrenter ved enten at yde bedre service end dem, eller ved at have et stærkere koncept.

Et stærkt koncept er altafgørende for din forretningsudvikling. Jo stærkere et koncept du har, desto nemmere får du ved at teste det, dine kunder får nemmere ved at forstå det, og det hjælper dig med at holde fokus på kerneydelsen/kerneproduktet.

Du bygger dit koncept op om den værdi, du gerne vil give dine kunder. Konceptet er med til at afgrænse, hvad det er du sælger, hvordan du leverer det, og hvordan du pakker det ind.

Hvis du forsøger at gøre for mange ting på én gang, vil dit koncept fremstå svagere, og dine kunder ender med at blive i tvivl om, hvad de egentlig køber. En øloplukker er enormt god til at åbne øl, men den kan ikke høvle ost eller piske fløde. Hvis den forsøgte at kunne det hele, ville man ikke fatte, hvordan man brugte den, og den ville formentlig kun være halvgod til de tre opgaver, i stedet for at være sublim til den ene opgave.

4. Find det rigtige team

Ingen kan bygge en god virksomhed alene. Det kan være frustrerende og udmattende at skabe noget nyt, og det er vigtigt, at have nogen at grine og græde sammen med.

Det er en god idé at starte din virksomhed med en eller flere partnere. Du kommer til at eje mindre af virksomheden, men til gengæld får du nogen at læne dig op ad, når det hele virker umuligt.

Udover partnere, er det en god idé at skabe et team, som kan hjælpe med at løse forskellige opgaver i virksomheden. Hvis du starter virksomhed samtidig med, at du studerer, kan du ansætte praktikanter til at hjælpe med de opgaver, som du ikke selv kan finde ud af.

Hvis du er superskarp til regnskab og tal, men ikke kan tweete bukserne af dine kunder, så søg en praktikant, som ved noget om markedsføring på sociale medier. Du får hjælp til en ret vigtig opgave, og din praktikant får konkret erfaring fra den virkelige verden, og får mulighed for at teste teori i praksis.

5. Udvikl en strategi

Strategier skal udvikles hurtigt, de skal være lette at forstå, og de skal være lette at ændre.

I stedet for at skrive 15 siders forretningsplan suppleret af diverse strategidokumenter, bør du lave en simpel strategi, som alle i dit team forstår, og som du lynhurtigt kan teste.

De fleste strategier og forretningsplaner bliver ændret efter nogle få uger, for ofte afprøver man et helt nyt koncept, som ingen ved hvor bevæger sig hen. Samtidig ændret virkeligheden, markedet, teamet og idéen sig løbende, og det kan være spild af tid at skrive lange, forkromede strategier.

Strategier skal derfor være korte, de skal ikke fylde mere end én side og de skal være så skarpe, at alle i teamet kan forklare stratgien til deres tandlæge på fem minutter.

6. Build, measure, learn

Hvis du kun skal læse én bog om iværksætteri, så skal du læse The Lean Startup. At arbejde lean handler om at forkorte vejen fra idé til launch, og det handler om at lære af dine kunder fra dag et.

Der er mange gode værktøjer i The Lean Startup, men den vigtigste pointe er, at du skal have dit koncept foran kunderne hurtigst muligt, så du kan lære af dem, hvordan du skal udvikle dit produkt. I stedet for at spilde to år på at udvikle et kompliceret produkt, som ingen ender med at forstå, er det en meget bedre idé at lave et minimal viable product, som dine kunder kan give dig feedback på.

Processen i din produktudvikling kaldes build, measure, learn. Processen er cirkulær, hvilket vil sige, at du starter forfra i processen, hver gang du har bygget en udgave af dit produkt, målt hvordan dine kunder reagerer og har reflekteret og lært af dine kunders feedback.

På den måde bygger du produktet til betalende, virkelige kunder, i stedet for at gemme dit produkt i værkstedet, hvor ingen kan fortælle dig, om de har lyst til at købe det.