Selvstartet CBS’er nomineret til prestigefyldt pris

Skrevet af Jonas Rytter - Foto: FloatingGrip - 16. november 2015 - 11:240 kommentarer

For blot 10.000 kroner har Stephanie Skov præsteret at starte en virksomhed op, som i dag har international succes. Et simpelt vægbeslag til spillekonsoller viste sig at være en meget rentabel idé. En idé, som har sikret hende en nominering ved årets IVÆKSTprisen.

Da de skulle flytte sammen, havde Stephanie Skov en lejlighed, og hendes kæreste havde en PlayStation. Lejlighedens indretning levnede ikke meget plads til en spillekonsol. Nød lærte nøgen kvinde at spinde, og Stephanie designede et simpelt vægbeslag.

- Jeg syntes, at min kærestes PlayStation 3 var grim. Den passede slet ikke ind i min indretning. Men han ville have den med, da han flyttede ind hos mig, bemærker Stephanie Skov.

Kærestens stædighed fik hende til at undersøge markedet for konsolophæng. Hun fandt dog aldrig det hun søgte. Det vakte en skabertræng hos den unge stud.soc i Organizational Innovation and Entrepreneurship på CBS.

- Det fik mig til at lege med stål og plastik. Men det blev hurtigt dyrt og tungt. Så foreslog min far, at jeg skulle prøve med nogle lettere materialer. Det første lette materiale, jeg prøvede med, var gavebånd, fortæller Stephanie Skov.

Simpelt produkt, simpel markedsføring

Sådan starter historien om Stephanie Skovs iværksætter-eventyr. Gavebåndsløsningen var starten på det, som endte med at blive FloatingGrip. Beslagene består af nogle snore, som er skruet ind i væggen. Snorene holder konsollen oppe. Derudover sikrer de at konsollen ikke overopheder.

FloatingGrip beslagene bliver i dag masseproduceret, fås til flere forskellige konsoller og bliver solgt til 10 lande. Desuden bliver der produceret ophæng til konsollernes controllere. Salget startede i marts 2014.

Markedsføringen har primært sket via Facebook og Instagram. Det har vist sig at være en billig, men effektiv løsning:

- Markedsføringen via de sociale medier har desuden også tilladt mig at interagere meget med mine kunder, lige meget hvor de er i verden, uddyber Stephanie Skov

Selvfinansieret international succes

Stephanie startede projektet for 10.000 kr. – penge som hun selv har finansieret. Hun har indtil videre ikke søgt fonde eller investorer – det til trods har produktet været en stor succes:

- Jeg sælger ret mange beslag til USA, England og Danmark. Det begynder også så småt at brede sig til lande som Holland, Spanien og Tyskland. Desuden er min hjemmeside oversat til 9 sprog, forklarer Stephanie Skov og forsætter:

- Jeg har desuden følt, at jeg ikke ville lede efter investorer, før jeg havde fået en forretning helt op at stå. Det begynder så småt at nærme sig. I den forbindelse har jeg først for nyligt meldt mig hos Copenhagen School of Entrepreneurship (en iværksætter-inkubator under CBS, red.).

Prisnomineret kvinde i en mandeverden

I dag er Stephanie blevet nomineret som ’Årets unge håb’ ved den prestigefyldte iværksætterpris, IVÆKSTprisen. Det er et skulderklap uden lige, hvis man spørger den entreprenante kvinde:

- Det er totalt fedt! Man vinder ikke så meget ud over en titel – men jeg er helt vild glad, udbryder Stephanie Skov, da hun blev spurgt til nomineringen.

Nomineringen vidner om, at Stephanie gjort en solid entré på markedet – et marked hun ikke vidste meget om, før hun startede FloatingGrip. Den mandsdominerede videospilsverden er stadigvæk fjern for hende:

- Jeg spiller ikke selv konsolspil. Jeg har prøvet FIFA én gang, og det gik ikke godt. Jeg bliver tit spurgt, om jeg vil spille online med mine kunder, men det lader jeg min kæreste om, griner Stephanie Skov.

Afslutningsvis vil den unge iværksætter gerne opfordre andre kvinder til at prøve at starte egen virksomhed – gerne på markeder, de ikke kender, som hun selv har gjort. Dog ikke for en hver pris:

- Man hører ofte, at det bedste råd til spirende iværksættere er, at de bare skal ’springe ud i det’. Det mener jeg til dels også – men der skal først og fremmest være tilstrækkelig med tanke og økonomisk midler bag, hvis man spørger mig, pointerer Stephanie Skov.

Info 

FloatingGrip fås i hvid og sort til PlayStation 4, PlayStation 3 ‘Fatboy’, PlayStation 3 Slim, Xbox One, Xbox 360 og de tilhørende controllere. Beslagene er produceret i Danmark og designet af Stephanie selv. Priserne starter fra 250 kr.

Læs mere om FloatingGrip her.

Læs mere om IVÆKSTprisen og årets nominerede her.