Testemonial: Studerendes fremtid i fokus på MA IBC

Skrevet af Nicolai Bladt Hansen, IBC-studerende og medlem af studienævnet - 7. december 2015 - 13:420 kommentarer
IBC-studerende og studienævnsmedlem Nicolai Bladt Hansen rapporterer om det karrierefremmende stats, IBC-uddannelsen har stablet på benene for CBS' humanister.

Hen over efteråret har MA in International Business Communication afholdt career inspiration seminars under overskriften ’Life After University’. Mandag den 9. november blev seminarrækken rundet af med et spændende virksomhedsbesøg hos kommunikationsbureauet OPEN.

Mange studerende oplever en stigende frygt, når de nærmer sig afslutningen på deres studium: hvad venter der dem efter studielivet, og hvad forventes der af dem, når de kommer ud i erhvervslivet?

Med det udgangspunkt besluttede MA in International Business Communication (IBC) at afholde en række career inspiration seminars under overskriften ’Life After University’ hen over efteråret.

Seminarerne skulle først og fremmest tjene som inspiration for de studerende, men samtidig også synliggøre, hvilke unikke værktøjer, de studerende får på MA IBC, og vigtigst, hvordan disse kan skabe værdi for de studerendes fremtidige arbejdsgivere.

Stærkt karrierefokus for CBS-humanisterne

Gennem omfattende samarbejde mellem MA IBC, CLM Alumni og en række eksterne samarbejdspartnere har MA IBC studienævnet arbejdet målrettet med, at de studerende forstår og kan italesætte, hvordan lige præcis deres uddannelse og viden skaber en unik værdi for virksomheder.

Seminarerne bød derfor – hen over 3 mandage – på præsentationer fra erhvervslivet og fra én af CBS’ egne medarbejdere. Med hver deres indgangsvinkel på emnet bød præsentationer således på insider-tips og gode råd – noget der faldt i god jord hos de studerende, som også kvitterede med fyldte auditorier og gode spørgsmål.

Mandag den 9. november sluttede seminarrækken med virksomhedsbesøg så hos kommunikationsbureauet OPEN (www.weareopen.dk). Her deltog en gruppe MA IBC studerende på tværs af nationaliteter og studieretningerne Multicultural Communication in Organisations og Intercultural Marketing.

En spækket dag i et kommunikationsbureau

Formålet med besøget var at give et indblik i, hvordan et kommunikationsbureau – og dermed en potentiel fremtidig arbejdsplads - tænker og arbejder. Managing partner Peter Braasch havde sammen med 2 ansatte havde sat hele eftermiddagen af til et yderst spændende program.

De 3 lagde ud med en præsentation af OPEN og nogle af de arbejdsmetoder, OPEN anvender i dagligdagen til at løse opgaver for deres kunder. Derefter blev de studerende ’sluppet løs’ for selv at prøve kræfter med de netop præsenterede værktøjer på en case.

Til slut blev de forskellige løsningsforslag til casen diskuteret i fællesskab med kommentarer og konstruktiv kritik fra de 3 repræsentanter for OPEN. Efterfølgende var der roser fra OPEN til de studerende for deres mange gode ideer og indgangsvinkler.  

Roser til OPEN fra de studerende

- Jeg synes, at arrangementet hos OPEN var meget indsigtsfuldt. Det gav mig en god fornemmelse af, hvordan jeg kan bruge de redskaber, som vi lærer på MA IBC. OPENs mini-case var en god måde at introducere os til firmaet og deres arbejdsmetoder. Håber at se flere lignende arrangementer i fremtiden, sagde MCO-studerende Daniel Olsgård Hansen, efterfølgende.

Med dette besøg blev der sat punktum efter dette efterårs seminarrække, og der hersker ingen tvivl hos MA IBC om, at det har været en succes. Ikke mindst, at det er en succes, som er værd at gentage.     

Derfor bliver der allerede nu planlagt en seminarrække i foråret 2016 med fokus på karriere, studiets kursusindhold og dets samspil med aftageres behov.  Datoer og emner vil blive offentliggjort, så snart aftalerne er på plads. Input fra uddannelsens studerende er meget velkomne til denne proces.