Webdesign: 50 små lanceringer er bedre end en stor

Skrevet af Ernst Poulsen, ernst@ernstpoulsen.com - Foto: CBS - 12. maj 2014 - 13:540 kommentarer
Pernille Sølje Weiglin har været projektleder på at få implementeret redesignet af cbs.dk.

Det forrige CBS-website havde ingen forankring i organisationen. Det var en af årsagerne til, at kritikken haglede ned over sitet.

Da CBS sidste år lancerede et helt nyt website, stod kritikkerne nærmest i kø. Både studerende og ansatte var utilfredse og forlangte, at man begyndte helt forfra. I nogle få indlæg blev sitet forsvaret, men det varede ikke længe, før det blev besluttet, at det elegante, men også ret mørke site havde så mange ulemper, at en ny proces skulle sættes i gang.

- Det blev ret hurtigt besluttet at beholde grundsitet men gå i gang med et større redesign, fortæller Pernille Sølje Weiglin, der i løbet af efteråret blev projektleder for redesignet:

- Det nye site var egentligt meget gennemtænkt og indeholdt flere nyskabelser. Men på nogle måder var det måske forud for sin tid. Kritikken kom både internt og eksternt fra. Vi havde mange interne brugere, der ikke kunne genkende sig selv, og der var utilfredshed med, at de forskellige afdelinger ikke kunne formidle de budskaber, de gerne ville, fordi sitet ikke gav store variationsmuligheder.

Den færdige pakke engagerede ikke
- Vi havde nok lavet den fejl, at sitet kom som en færdig pakke. Enten kunne man lide det – eller også kunne man ikke. Hvis organisationen skal være med – så skal de også være med ombord, så man sikrer, at deres behov er dækket, forklarer Pernille Sølje Weiglin.

Derfor blev redesign-processen helt anderledes denne gang. I stedet for en samlet pakke fra et eksternt bureau, satsede man på involvering af brugene undervejs. Undervejs har man haft både en styregruppe og syv arbejdsgrupper, hvor forskellige målgrupper har siddet med ved bordet.

- Både de grundlæggende ideer, de indledende skitser og de løbende ændringer er blevet lagt ud, så brugerne kunne kommentere på dem. Do it wrong – quickly, har været vores motto.

- Det har blandt andet betydet, at når vi har haft en skitse til nogle sider, så er de blevet lagt op på en test-server, så vi kunne få kommentarer inden vi kodede dem helt færdige. Jeg gætter på, at vi har haft mere end 50 udrulninger af den type, siger Pernille Sølje Weighlin.

Brugervenlighed vigtigere end design
I et grundlæggende hegnspæl-dokument, blev det også slået fast, at designet ikke måtte stå i vejen for brugervenlighed, at man ville foretrække kendte navigationsprincipper – og at sitet derfor ikke skulle være nyskabende. Dermed imødekom man nogle af de mest grundlæggende kritikpunkter.

Samtidigt har man også arbejdet med 7 forskellige persona-typer. Det er fiktive personbeskrivelser, der opsummerer informationsbehovet hos forskellige målgrupper – lige fra den kinesiske studerende - over den erfarne forsker – til HHX-studenten, der overvejer at begynde på CBS næste år. Fordelen ved persona-beskrivelser er, at det bliver mindre abstrakt, hvad de enkelte persontyper skal kunne finde på hjemmesiden.

- Vi har også gjort en del ud af at give de forskellige redaktører større mulighed for at variere udtrykket på deres egne sider, så de kunne præsentere indholdet på en måde, der passer til dem, fortæller projektlederen: 

- Det har blandt andet betydet, at designet nu virker lidt mindre stringent, og at vi har givet lov til at bruge fotos, der passer bedre til de lokale behov.

Næste skridt: 200 lokale redaktører
Blandt de kritikpunkter der var sidste år, blev det nævnt, at forsiden ikke blev udnyttet godt nok til at ”sælge” indholdet. Det er et af de få punkter, som I ikke har gjort meget ved?

- Det er en af de ting, vi har kigget på – blandt andet i eyetracking-tests med udvalgte brugere. Derfor har vi også indført et kampagnefelt, som vi kan tage i brug ved særlige lejligheder – fx studiestart. Men det næste skridt bliver ikke så meget at udvikle nye features eller indhold. I første omgang vil vi konsolidere sitet ved at få kontakt til de lokale redaktører, og hjælpe dem med at bruge sitet så godt som muligt. Vi er nok på vej ind i en driftsperiode.

Pernille Sølje Weiglin vil dog ikke helt afvise, at forsiden kan udvides, men indtil videre er det blot en af flere ideer i en vidensbank med mulige forbedringer.

- Lige nu er fokus på, at vi snart skal lave en ny udgave af e-campus, der er vores intranet for de studerende, og her skal vi se på, hvordan det hænger sammen med vores samlede IT-strategi. Vi vil også gerne have fokus på de mobile flader, selv om det stadig kun er 16 procent, der besøger cbs.dk med tablet eller mobil. Men spørg igen om et halvt års tid, slutter Pernille Sølje Weiglin.

Læs også Ernst Poulsens anmeldelse af cbs.dk: Et langt bedre cbs.dk – men stadig uden sælgerattitude.