Wharton vandt CBS Case Competition 2014

Skrevet af Bjørn Hyldkrog - Foto: Esben Zøllner Olesen - 3. marts 2014 - 18:050 kommentarer
Wharton School of the University of Pennsylvania var det første finalist team, der leverede sin 15 minutters præsentation og efterfølgende besvarede spørgsmål fra dommerne. Det gjorde de så godt, at de løb med sejren i CBS Case Competition Finals 2014.

Foran 500 tilhørere, 16 dommere og en mentalist præsenterede Wharton School of the University of Pennsylvania sig til sejren i CBS CC ’14 med sin vision om København Zoo som platform for den zoologisk fuldkomne bro mellem videnskabelig læring og underholdning.

Køen gennem Solbjerg Plads' aula – i år forbi Zoo’s lounge-udstilling – til skolens største auditorium, BG Fonden Auditorium, var lang som altid. Levende var den også, og for at sikre mod kedsomhed i ventetiden var der blandt andet organiseret dansenummer.

Inde i auditoriet summede det, efterhånden som de cirka 500 pladser blev fyldt op, forventningsfuldt. Denne summen blev udskiftet med klapsalver – da lyset blev dæmpet, og da der blev budt velkommen fra konkurrencens sprechstallmeister, Troels Lindblad Johansen fra Organising Committee.

Siden gjorde den 16 m/k høje dommerkomite sin entre under stående klapsalver, pift og hujen. Så blev case-videoen vist – oplægget til den holistiske og praktiske 5-årige forretningsplan for Zoo, som de tre finalister skulle præsentere deres bud på – hvorefter der gik begejstring i foretagendet igen.

Hvad kunne Steffen Stræde, administrativ direktør for Zoo, næsten sige til det andet end: ”Wow!”, hvorefter han takkede alle involverede og kom med en perlerække af superlativer i sin ros til CBS CC ’14 og konkurrencens Organising Committee.

Wharton – adoptioner og edutainment
Wharton School of the University of Pennsylvania var det første finalist team, der skulle levere sin 15 minutters PowerPoint-præsentation og efterfølgende besvare spørgsmål fra dommerne i yderligere 15 minutter.

Whartons opskrift på at skabe 5 procent besøgstilvækst og 8 procent bæredygtig økonomisk vækst samt selvstændighed fra statssubsidier over de kommende 5 år gik på at stjæle eller skabe markedsandele på det lokale og nordiske marked, men ignorere det internationale da det er for svært at få noget ud af at påvirke.

Ville Zoo have flere besøgende, der hver især brugte flere penge, når de var på besøg, skulle man satse på at kombinere læring og videnskab med underholdning. Dels med en række personaliserede ’Vælg dit eget eventyr’ temaer med ’Polar-ekspressen’ og ’Red Taz’ - baseret på den tasmanske djævel - som et par oplagte eksempler.

En sådan indsats, kombineret med dyreadoptioner og understøttende merchandising, var Team Wharton sikre på, at Zoo’s eksisterende medarbejdere kunne løfte såvel udviklingen som markedsføringen og præsentationen af. Forudsætningerne var effektiv markedsføring samt en løbende og organisk forandringsstrategi.

Team CBS – besøgscenter i det gamle elefanthus
Så gik Team CBS til biddet. De ville engagere de besøgende ved at gøre dem til medlemmer af Zoo som forening, arbejde på at øge den private økonomiske støtte og så ellers satse på international markedsføring.

De besøgende skulle engageres gennem Zoo-værdier som dyrevelfærd og -bevarelse og tilskyndes til at knytte sig til det gode arbejde gennem et Zoociety-projekt, der skulle udgøre platform for al videnskabeligt arbejde i Zoo. Zoo’s besøgende ville få ejerskab, og samtidig ville Zoo vinde prestige som frontløber.

En sådan indsats skulle selvfølgelig have ordentlige rammer, så det gamle elefanthus skulle bygges om til at være et nyt Zoociety-hus med dokumentarbiograf, udstillinger, glaspavillon til events og butik. Dertil eventuelt gratis busser direkte til Zoo fra City.

Sideløbende skulle Zoo satse mere aktivt på crowdfunding (specifikt for enkelte projekter) samt international markedsføring og større interaktiv online tilstedeværelse. Forudsætningen ville være at udvide PR/kommunikationsafdelingen og IT-afdelingen med en medarbejder hver.

NUS Singapore: Merchandising i pingvinhøjde
National University of Singapore havde i år sendt konkurrencens yngste deltager nogensinde. En studerende på kun 16 år. Team NUS holdt sig ikke tilbage, men tog pingvinen som symbol ud fra devisen: ’er man specialiseret i at svømme, skal man ikke prøve at markere sig ved at flyve’.

Zoo’s core value-indsats skulle bygge på at tilbyde en højkvalitets interaktiv lærings oplevelse og få de besøgende til at bruge flere penge, når de var på besøg. Her byggede visionen især på nye produkter i souvenirbutikken, altså merchandising.

Den vare, der især skulle øge tilknytningen og forbruget, var dyreadoptioner med tilhørende pakker bestående af tøjdyr, bog om dyret og et adoptionsprogram, hvor ’barnet’ efterfølgende modtog brev og mærkedagshilsener tilsat videnskabelig info om bevarelse og lignende.

Også NUS ville satse på det - i deres optik – ikke opdyrkede internationale kundesegment med bemandet udstilling i lufthavnen samt tilbuds-bundling med hoteller og nærliggende restauranter. Endelig skulle Zoo satse på at udbygge et Winter Wonderland @ CPH Zooprojekt, der ville sikre værdiskabelse gennem vinteren.

Og vinderen er…
Dommeren voterede. Mentalisten Henrik mystificerede. Publikum clickede dagens bedste presenter – det blev Varshil Patel fra Wharton. Og så ventede vi… og så kom dommerne tilbage… og så skulle der siges hyldest.

Først de 32 frivillige studerende bag CBS Case Competition 2014, der fik en kæmpe klapsalve som kvittering. Så det forhold, at der i år har været hele 85 hold med i lillesøsterkonkurrencen Beat the Elite.

Endelig kunne Steffen Stræde atter træde frem og vise sin anerkendelse – til CBS CC Organizing Committee for vitterlig at have leveret en oplevelse for livet for alle involverede, og til de case-løsende teams, hvor han som Zoo’s CEO var overvældet af mængden af gode ideer, som alle vil blive taget med i Zoo’s fremtidige overvejelser.

”Og vinderen er… Wharton School of the University of Pennsylvania!”. Hvorefter der var champagne i aulaen efterfulgt af den traditionelle Case Competition Galla Dinner for teams, team-coaches og -hosts, preferred partner-repræsentanter og CBS’ frivillige studerende.

Vi ses næste år.

Du kan se hele videoen fra CBS Case Competition Finals 2014 her